Matka- ja kuluttajapalveluihin liittyvät vastuutLaajuus (3 op)

Opintojakson tunnus: LAW8PO801

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suorittamisen jälkeen opiskelija:
• osaa muodostaa kokonaiskuvan matka- ja kuluttajapalveluiden, kuten tapahtuma- ja ohjelmapalveluiden, järjestäjän vastuista sekä asiakaan oikeuksista;
• hallitsee matka- ja kuluttajapalveluiden järjestämiseen liittyvän lainsäädännön keskeiset periaatteet ja osaa hakea ajantasaista tietoa ko. lainsäädännöstä; ja
• ymmärtää matka- ja kuluttajapalveluiden järjestämiseen liittyvien säädösten soveltumisen konkreettisissa ongelmatilanteissa.

Sisältö

• Matka- ja kuluttajapalvelun, kuten tapahtuma- ja ohjelmapalvelun, järjestäjän vastuukysymykset erityisesti
a) matkapalveluyhdistelmiä koskevan lainsäädännön
b) kuluttajaturvallisuuslain
c) vahingonkorvaus- ja rikoslain sekä
d) muun soveltuvan lainsäädännön nojalla
• Matka- tai kuluttajapalvelun hankkineen asiakkaan oikeudet em. lainsäädännön nojalla
• Järjestäjän vastuun huomioiminen sopimuksissa
• Konkreettisiin tilanteisiin perehtyminen oikeuskäytännön ja esimerkkien avulla

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Opiskelija on suorittanut juridiikan perusteet Matkailun toimintaympäristö 2 ja Markkinointiviestintä 1 -opintojaksojen yhteydessä tai vastaavat juridiikan opinnot. Opiskelija mm. hallitsee matkapalveluyhdistelmiä koskevan lainsäädännön, kuluttajansuojalain sekä sopimusoikeuden perusteet.

Suositus on, että kurssi suoritetaan opintojen 4., 5. tai 6. lukukaudella.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Opintojakso on mahdollista suorittaa lukukauden aikana virtuaalitoteutuksena.
Opintojaksoon sisältyy etätapaamisia seuraavasti:
a) toteutuksen alkaessa (johdatus 2 h) sekä
b) mahdollisesti erikseen sovittavia vapaaehtoisia etätapaamisia

Opintojakson suoritustapa:
Verkkoharjoitustehtävät, yksilötehtävät, itsenäinen työskentely verkko-oppimisympäristössä, tentti
Oman oppimisen arviointi

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opiskelija tunnistaa matka- ja kuluttajapalveluiden järjestämiseen liittyvän lainsäädännön perusperiaatteet sekä osaa auttavasti arvioida palveluiden järjestäjän vastuukysymyksiä. Opiskelija tuntee auttavasti juridisen tiedonhankinnan periaatteet.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Opiskelija hallitsee matka- ja kuluttajapalveluiden järjestämiseen liittyvän lainsäädännön keskeisen sisällön sekä osaa arvioida palveluiden järjestäjän keskeisten vastuukysymysten soveltuvuutta konkreettisissa tilanteissa. Opiskelija hallitsee juridisen tiedonhankinnan perusperiaatteet.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Opiskelija osaa itsenäisesti soveltaa alan lainsäädäntöä ja kehittää työskentelyään. Opiskelija pystyy itsenäisesti käyttämään juridisen tiedonhankinnan välineitä ja arvioimaan matka- ja kuluttajapalveluiden järjestämiseen liittyviä sopimusriskejä ja vastuita.

Lisätiedot

Opintojakso arvioidaan käyttäen asteikkoa kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), tyydyttävä (2), välttävä (1), hylätty (0).

Siirry alkuun