Kunto- ja terveysliikunnan kouluttajuusLaajuus (10 op)

Opintojakson tunnus: VAL4SL418

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet löytyvät kohdasta arviointikriteerit. Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.

Sisältö

- Oppimisteoriat - oppimiskäsitykset
- Oppijakeskeisyys
- Oppimisympäristöajattelu
- Oppimisprosessin suunnittelu, toteutus, arviointi
- Oppimisen ohjaus – oppijalähtöiset menetelmät
- Arviointi oppimisen tukena
- Kasvun asenne
- Reflektointi

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Tämän opintojakson osaamistavoitteet saavutetaan pääsääntöisesti oppimistehtävillä. Muut alla kuvatut oppimistavat täsmentyvät opintojen edetessä:
a Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät päivä-,monimuoto- tai intensiivitoteutuksena TAI
b Oppimistehtävä(t) TAI
c Verkkototeutus

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun laatimaa ohjeistusta.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

1. ja 2. vuoden opinnot tai vastaavat tiedot.

Arviointikriteerit - arvosana 1

Hallitseva koulutusorientaatio on kouluttajakeskeinen, joka näkyy kouluttajakeskeisinä menetelmävalintoina ja toimintatapoina. Kouluttajuuden ydintehtävänä nähdään tiedon jakaminen.
Opiskelija osaa hyödyntää olemassa olevat resurssit (ajan, paikan, välineet) koulutustilanteen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opiskelija osaa suunnitella oppimisen arviointiprosessin.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Koulutusorientaation tavoitteena on oppijalähtöisyys, mikä näkyy oppijaa osallistavien menetelmien (ajoittaisena) hyödyntämisenä. Kouluttajuus rakentuu menetelmähallinnan ympärille.

Opiskelija tunnistaa oppimisympäristöjen merkityksen ja huomioi erilaiset ympäristöt oppimisprosesseissa. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa johdonmukaisen oppimisen arviointiprosessin.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Hallitseva koulutusorientaatio on oppijalähtöinen, jossa koko prosessin lähtökohta on yksilön kehittyminen ja osallistaminen toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Kouluttaja on oppimisen tukija ja se näkyy oppimista ohjaavina kysymyksinä, yksilöllisenä oppimisen ohjaamisena sekä yksilön oppimaan oppimisen taitojen tukemisena.
Opiskelija osaa ennakoida ja soveltaa oppimisympäristöjä oppimista tukevaksi sekä kokeilee rohkeasti uutta oppijalähtöisesti. Opiskelija osaa arvioida yksilön oppimista prosessimaisesti monipuolisin menetelmin ja hyödyntää arvioinnin tuloksia yksilön kehittymisen hyväksi.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa ja osaa kertoa arvojen, oppimisteorioiden ja ihmiskäsityksen merkityksen kouluttajana kehittymiselle ja käyttää tätä tietoa oman kehittymisensä tukena.

Siirry alkuun