Building Exercise and Training ProgramsLaajuus (5 cr)

Course unit code: VAL4SL404

General information


ECTS credits
5 cr
Teaching language
Finnish

Learning objectives

Osaamistavoitteet löytyvät kohdasta arviointikriteerit. Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.

Contents

- Harjoittelun perusperiaatteet
- Harjoittelun tavoitteen asettaminen, ohjelmointi, etenemisen arviointi
- Anatomia ja fysiologia
- Kuntotestaus ja toimintakyvyn kartoitus
- Asiakkaan lähtötason ja kehittymisen arviointi
- Kuntosaliharjoittelu
- Ravintovalmennus

Implementation methods, demonstration and Work&Study

Tämän opintojakson osaamistavoitteet saavutetaan pääsääntöisesti työelämäprojekteihin tai muihin projekteihin osallistumalla.

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun laatimaa ohjeistusta.

Assessment criteria - grade 1

Opiskelija osaa määritellä, miten asiakaskeskeinen vuorovaikutussuhde rakentuu, mutta opiskelijan omassa työskentelyssä painottuu ohjaajakeskeinen vuorovaikutus. Opiskelijan vuorovaikutuskäyttäytyminen on eettisesti kestävällä pohjalla.

Opiskelija osaa suunnitella liikuntaohjelman, joka täyttää terveysliikunnan vaatimukset. Opiskelija tietää ohjauksen ja ohjelmoinnin perustyökaluja ja käyttää niitä ohjatusti. Opiskelija osaa testata ohjatusti asiakkaan kestävyys-, liikkuvuus-, koordinaatio- ja lihaskunnon ominaisuuksia.

Opiskelija osaa etsiä valitsemastaan aihepiiristä luotettavaa pohjatietoa/ taustoittaa valitsemaansa aihepiiriä näyttöön perustuvalla tiedolla. Opiskelija osaa erottaa tutkitun tiedon kokemustiedosta.

Opiskelija osaa ottaa huomioon liikunnan eri kohderyhmiin kuuluvien henkilöiden ominaisuuksia suunnitellessaan ja toteuttaessaan liikuntaa.

Assessment criteria - grade 3

Opiskelija osaa rakentaa asiakkaan kanssa yhteisen tavoitteen/ asiakassuhteen asiakasta kuunnellen ja hänen lähtökohdistaan käsin. Opiskelijan vuorovaikutuskäyttäytyminen on toista kunnioittavaa ja arvostavaa.

Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida liikuntaohjelman vaikuttavuutta asiakkaan hyvinvoinnin kannalta. Opiskelija osaa käyttää itsenäisesti ja suunnitelmallisesti ohjauksen ja ohjelmoinnin perustyökaluja. Opiskelija osaa testata asiakkaan kestävyys-, liikkuvuus-, koordinaatio- ja lihaskunnon ominaisuuksia asiakkaan tarpeen mukaan.

Opiskelija osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa käytäntöön ja osaa kertoa, miten hän on sitä hyödyntänyt.

Opiskelija osaa (ja haluaa) järjestää liikuntaa erilaisille ihmisille myös yhdessä (integroidusti / inklusiivisesti) aina kun se on mahdollista ja järkevää.

Assessment criteria - grade 5

Opiskelija osaa käyttää dialogitaitoja luottamuksellisen asiakassuhteen rakentamiseksi ja osaa vaikeissakin tilanteissa etsiä ratkaisua asiakasta kuunnellen. Opiskelija osaa arvioida ja ohjata omaa vuorovaikutuskäyttäytymistään tilanteen mukaan. Esim. opiskelija pystyy käyttämään monipuolisesti hyväkseen oppimiaan ensikohtaamisen työkaluja.

“Opiskelija tekee itsestään tarpeettoman asiakkaalle”, opiskelija työskentelee päämäärätietoisesti asiakkaan omaehtoista liikuntakäyttäytymisen muutosta tukien. Opiskelija käyttää ohjauksen ja ohjelmoinnin perustyökaluja suunnitelmallisesti asiakkaan tarpeen mukaan ja osallistaa asiakkaansa arviointiin. Opiskelija osaa testata ja arvioida tulosten käytettävyyttä asiakkaan näkökulmasta ja lisäksi osaa hyödyntää tuloksia asiakkaan liikunnan laadun kehittämiseksi.

Opiskelija hyödyntää näyttöön perustuvaa vertailevaa tietoa käytännön toiminnan kehittämisessä ja analysoinnissa.

Opiskelija pystyy luovuuden kautta tuomaan liikunnan soveltamiseen uusia ideoita ja toimintaelementtejä

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on tutustunut monipuolisesti digitaalisten palvelujen tarjontaan ja pystyy valitsemaan kohderyhmälle sopivan mallin. Opiskelija osaa hyödyntää etäohjaustyökaluja asiakastyössään.

Opiskelija osaa tuotteistaa hyvinvointipalvelun ja arvioida sen kannattavuutta

Learning materials

Tunneilla jaettava ja tiedotettava oppimateriaali.

Go back to top of page