Learning Camp 4 – Orientaatio opinnäytetyöhönLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: INS2PO203

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakso on osa Porvoon kampuksen tutkivan ja kehittävän oppiseen pohjautuvaa opetussuunnitelmaa. Opintojakso edistää taitoa valita sopiva opinnäytetyö ja perustella soveltuvia tutkimuslähestymistapoja sekä kehittää opinnäytetyön kirjoittamismenetelmiä mukaan lukien kriittinen ja eettinen ajattelu. Learning Camp 4 vahvistaa myös opiskelijan akateemisia viestintätaitoja.

Sisältö

Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön aihe
Opinnäytetyön prosessi
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät
Erityyppiset opinnäytteet: tutkimus-, päiväkirja-, portfolio- ja tuotetyyppiset opinnnäytetyöt
Opinnäytetyön etiikka
Tutkimusdatan esittely raportoinnissa
Opinnäytetyön arviointiperusteet
Kirjallisuus, kirjallisuusluokat ja tiedonhaku
Kriittinen ajattelu
Akateeminen englanti / suomi / ruotsi
Kirjoittaminen ja tekniikat
Kielioppi, tekstityyli ja rakenne

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Opiskelija on suorittanut ensimmäisen vuoden perusopinnot. Opintojakso on osa Porvoon kampuksen tutkivaan ja kehitävään oppimiseen pohjautuvaa opetussuunnitelmaa.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

a) Osallistuminen lähiopetukseen ja projektityöskentelyy, tehtävien tekeminen, itsenäinen opiskelu ja tentti.
b) Suorittamalla LC4: n online-toteutus
c) Taitojen ja tietojen osoittaminen (esim. opiskelija, joka on aiemmin kirjoittanut tutkielman). Lisätietoja opintojakson vastuuopettajilta tai opinto-ohjaajilta.

Oman oppimisen arviointi on pakollinen osa jokaista kurssia.

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opiskelijalla on ymmärrys siitä, kuinka kirjoittaa akateeminen raportti. Opiskelijalla on ei kuitenkaan ole selvää kuvaa opinnäytetyön prosessista, mutta hän osaa suunnitella prosessin ohjauksen avulla. Hän osaa kirjoittaa perustiedot ja soveltaa Haaga-Helian raportointiohjeita rajoitetusti. Opiskelijalla on ymmärrys tutkielman ja tuotetyypin eroista ja eri kehitysmenetelmien käytettävyydestä. Opiskelija ymmärtää jossain määrin etiikan merkityksen tutkimus- ja kehitystyössä. Hänellä on jonkinlainen käsitys tutkielman arvioinnista.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Opiskelija osaa kirjoittaa akateemisen raportin. Opiskelijalla on realistinen kuva tutkielman prosessista ja hän osaa suunnitella prosessin itsenäisesti. Hän osaa kirjoittaa informatiivisen tietopohjan ja osaa soveltaa Haaga-Helian raportointiohjeita hyvin. Opiskelija ymmärtää tuotetyyppisen ja tutkimuksellisen tutkielman välisen eron sekä erilaisten tutkimus- ja kehitysmenetelmien käytettävyyden eron. Opiskelija osaa keskustella etiikan merkityksestä tutkimus- ja kehitystyössä. Hänellä on hyvä käsitys tutkielman arvioinnista ja hän osaa soveltaa tätä näkemystä opinnäytetyöhön.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Opiskelijalla on laaja näkemys opinnäytetyön prosessista, osaa suunnitella ja käynnistää prosessin itsenäisesti. Hän osaa kirjoittaa laajan tietopohjan perustuvan akateemisen raportin käyden lähteiden välistä keskustelua sekä pystyy seuraamaan erinomaisesti Haaga-Helian raportointiohjeita. Opiskelijalla on ymmärrys tuote- ja tutkimustyyppisen opinnäytetyön eroista. Hän osaa arvioida erilaisten tutkimus- ja kehitysmenetelmien soveltuvuutta ja pystyy perustelemaan, mitä tiedonkeruumenetelmää voitaisiin soveltaa erilaisissa projekteissa. Opiskelija tuntee etiikan merkityksen tutkimus- ja kehitystyössä. Hänellä on hyvä käsitys tutkielman arvioinnista ja hän osaa arvioida opinnäytetöitä arviointiperusteiden perusteella.

Oppimateriaalit

Porvoon kampuksen ohjeet opinnäytetyön tekemiseen

Kirjat, e-kirjat ja aikakauslehdet

Online-oppaat

Toimialakohtaiset raportit ja tilastot

Ohjaajien omat materiaalit, opiskelijoiden tuottama materiaali

Siirry alkuun