Markkinointiautomaatio ja -analytiikkaLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: CUS8LH106

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson käytyään opiskelija

- ymmärtää asiakasmarkkinoinnin ja uusasiakashankinnan kanavat ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet
- osaa rakentaa asiakaspolkuja ja suunnitella niihin markkinointiautomaatioita
- tuntee kuluttajadatan hyödyntämisen perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- osaa hahmottaa asiakkuuden elinkaaren ja tietää, millä keinoin asiakasuskollisuutta voi rakentaa asiakasdataa hyödyntäen
- tietää, miten yrityksen omaa dataa voidaan käyttää ostetun mainonnan kohdentamisessa

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään markkinointiautomaatiossa käytettävään asiakasdataan ja sen hyödyntämiseen. Opintojaksolla tehdään käytännönläheisiä case-harjoituksia, joiden avulla hahmotetaan asiakkaan polkuja ja niihin kytkeytyviä markkinointiautomaatiosääntöjä. Opintojaksolla käydään läpi myös markkinointikanavat, niiden toimintaperiaatteet sekä datan hyödyntämismahdollisuudet eri kanavissa. Lisäksi hahmotetaan asiakkuuden elinkaarta ja asiakasuskollisuuden rakentamisen malleja.

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Opiskelija on suorittanut perusopintojen moduulit ja vähintään yhden liiketalouden suuntautumisen perusmoduulin tai hankkinut muulla tavalla vaadittavan osaamisen.
Opintojakso on osa Palveluliiketoiminta ja asiakkuudet –suuntautumista ja siihen kuuluvia vapaavalintaisia opintoja.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Päivätoteutus.
Luennot ja niihin liittyvät harjoitukset sekä ohjattu työpajatyöskentely case-yritysten kanssa.
Opintojaksolla tehdään case-yritysten markkinointidataan ja -analytiikkaan liittyviä toimeksiantoja pienryhmissä.

Arviointikriteerit - arvosana 1

- tiedostaa asiakasmarkkinoinnin ja uusasiakashankinnan kanavat ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet
- tunnistaa asiakaspolkuja ja niihin liittyviä markkinointiautomaatioita
- tiedostaa kuluttajadatan hyödyntämisen perusperiaatteet ja käytännön
- tunnistaa asiakkuuden elinkaaren ja keinot, joilla asiakasuskollisuutta voi rakentaa asiakasdataa hyödyntäen
- tiedostaa, miten yrityksen omaa dataa voidaan käyttää ostetun mainonnan kohdentamisessa

Arviointikriteerit - arvosana 3

- tuntee asiakasmarkkinoinnin ja uusasiakashankinnan kanavat ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet
- osaa rakentaa asiakaspolkuja ja suunnitella niihin markkinointiautomaatioita
- tuntee kuluttajadatan hyödyntämisen perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- osaa hahmottaa asiakkuuden elinkaaren ja tietää, millä keinoin asiakasuskollisuutta voi rakentaa asiakasdataa hyödyntäen
- tiedostaa, miten yrityksen omaa dataa voidaan käyttää ostetun mainonnan kohdentamisessa

Arviointikriteerit - arvosana 5

- ymmärtää asiakasmarkkinoinnin ja uusasiakashankinnan kanavat ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet
- osaa rakentaa asiakaspolkuja ja suunnitella niihin markkinointiautomaatioita
- tuntee kuluttajadatan hyödyntämisen perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- osaa hahmottaa asiakkuuden elinkaaren ja tietää, millä keinoin asiakasuskollisuutta voi rakentaa asiakasdataa hyödyntäen
- tietää, miten yrityksen omaa dataa voidaan käyttää ostetun mainonnan kohdentamisessa

Oppimateriaalit

Dave Chaffey, PR Smith ( 2017) Digital Marketing Excellence: Planning, Optimizing and Integrating Online Marketing (soveltuvin osin)

Dave Chaffey, Fiona Ellis-Chadwick (2019) Digital Marketing. Strategy, Implementation and Practise (soveltuvin osin)

Projekteihin soveltuviin menetelmiin liittyvä kirjallisuus ja muut lähteet

Lisätiedot

Opintojakso järjestetään yhteistyössä digitaalisen markinoinnin parissa toimivien asiantuntijoiden kanssa ja kaikki harjoitustehtävät sekä case-tehtävät perustuvat todellisiin yrityselämän tilanteisiin.

Siirry alkuun