Markkinointiautomaatio ja -analytiikkaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: CUS8LH106
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson käytyään opiskelija
- ymmärtää asiakasmarkkinoinnin ja uusasiakashankinnan kanavat ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet
- osaa rakentaa asiakaspolkuja ja suunnitella niihin markkinointiautomaatioita
- tuntee kuluttajadatan hyödyntämisen perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- osaa hahmottaa asiakkuuden elinkaaren ja tietää, millä keinoin asiakasuskollisuutta voi rakentaa asiakasdataa hyödyntäen
- tietää, miten yrityksen omaa dataa voidaan käyttää ostetun mainonnan kohdentamisessa
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään markkinointiautomaatiossa käytettävään asiakasdataan ja sen hyödyntämiseen. Opintojaksolla tehdään käytännönläheisiä case-harjoituksia, joiden avulla hahmotetaan asiakkaan polkuja ja niihin kytkeytyviä markkinointiautomaatiosääntöjä. Opintojaksolla käydään läpi myös markkinointikanavat, niiden toimintaperiaatteet sekä datan hyödyntämismahdollisuudet eri kanavissa. Lisäksi hahmotetaan asiakkuuden elinkaarta ja asiakasuskollisuuden rakentamisen malleja.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelija on suorittanut perusopintojen moduulit ja vähintään yhden liiketalouden suuntautumisen perusmoduulin tai hankkinut muulla tavalla vaadittavan osaamisen.
Opintojakso on osa Palveluliiketoiminta ja asiakkuudet –suuntautumista ja siihen kuuluvia vapaavalintaisia opintoja.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Päivätoteutus.
Luennot ja niihin liittyvät harjoitukset sekä ohjattu työpajatyöskentely case-yritysten kanssa.
Opintojaksolla tehdään case-yritysten markkinointidataan ja -analytiikkaan liittyviä toimeksiantoja pienryhmissä.
Arviointikriteerit - arvosana 1
- tiedostaa asiakasmarkkinoinnin ja uusasiakashankinnan kanavat ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet
- tunnistaa asiakaspolkuja ja niihin liittyviä markkinointiautomaatioita
- tiedostaa kuluttajadatan hyödyntämisen perusperiaatteet ja käytännön
- tunnistaa asiakkuuden elinkaaren ja keinot, joilla asiakasuskollisuutta voi rakentaa asiakasdataa hyödyntäen
- tiedostaa, miten yrityksen omaa dataa voidaan käyttää ostetun mainonnan kohdentamisessa
Arviointikriteerit - arvosana 3
- tuntee asiakasmarkkinoinnin ja uusasiakashankinnan kanavat ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet
- osaa rakentaa asiakaspolkuja ja suunnitella niihin markkinointiautomaatioita
- tuntee kuluttajadatan hyödyntämisen perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- osaa hahmottaa asiakkuuden elinkaaren ja tietää, millä keinoin asiakasuskollisuutta voi rakentaa asiakasdataa hyödyntäen
- tiedostaa, miten yrityksen omaa dataa voidaan käyttää ostetun mainonnan kohdentamisessa
Arviointikriteerit - arvosana 5
- ymmärtää asiakasmarkkinoinnin ja uusasiakashankinnan kanavat ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet
- osaa rakentaa asiakaspolkuja ja suunnitella niihin markkinointiautomaatioita
- tuntee kuluttajadatan hyödyntämisen perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- osaa hahmottaa asiakkuuden elinkaaren ja tietää, millä keinoin asiakasuskollisuutta voi rakentaa asiakasdataa hyödyntäen
- tietää, miten yrityksen omaa dataa voidaan käyttää ostetun mainonnan kohdentamisessa
Oppimateriaalit
Dave Chaffey, PR Smith ( 2017) Digital Marketing Excellence: Planning, Optimizing and Integrating Online Marketing (soveltuvin osin)
Dave Chaffey, Fiona Ellis-Chadwick (2019) Digital Marketing. Strategy, Implementation and Practise (soveltuvin osin)
Projekteihin soveltuviin menetelmiin liittyvä kirjallisuus ja muut lähteet
Lisätiedot
Opintojakso järjestetään yhteistyössä digitaalisen markinoinnin parissa toimivien asiantuntijoiden kanssa ja kaikki harjoitustehtävät sekä case-tehtävät perustuvat todellisiin yrityselämän tilanteisiin.