Psyykkinen valmennus: urheilupsykologia osana taidon oppimista (5op)

Opintojakson tunnus: PSY8SL006

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

1. Opiskelija pystyy kuvaamaan käsitteenä taitavan suorituksen rakentumisen ja siihen vaikuttavat tekijät.

2. Opiskelija arvioi ja analysoi aihealueen kirjallisuutta sekä koostaa kirjallisuudesta yhteenvedon.

3. Opiskelija soveltaa tietoa käytäntöön organisoiden käytännön toimintoja.

4. Opiskelija arvioi ja analysoi käytännön prosesseja kurssin aihealueen teemojen puitteissa.

Sisältö

Urheilupsykologia osana taidon oppimista:

· Epälineaarinen pedagogiikka taidon oppimisessa.

· Motivaatio osana taidon oppimista.

· Psyykkiset taidot osana taidon oppimista.

· Itsesäätely ja psyykkinen joustavuus osana taidon oppimista.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

a. Luentoesityksiin tutustuminen JA

b. Luentoesitysten kuunteleminen JA

c. Kurssikirjallisuuteen tutustuminen JA

d. Muuhun vaihtoehtoiseen kirjallisuuteen tutustuminen SEKÄ

e. Oppimistehtävien suorittaminen

Opintojaksoon sisältyy pakollisena oppimistehtävien suorittaminen. Yhteensä oppimistehtäviä on neljä (4) kappaletta. Oppimispäiväkirja arvioidaan hyväksytty/ hylätty. Muut tehtävät arvioidaan asteikolla 1-5.

Oppimateriaalit

Weinberg, R., & Gould, D. (2015). Foundation of Sport and Exercise Psychology (7th ed.). Champaign: Human Kinetics. Myös painokset viisi ja kuusi käyvät.

Lee, T., & Schmidt, R. (2018). Motor Learning and Performance (6th ed.). Champaign: Human Kinetics.

Chow., J., Y., Davids, K., Button, C., & Renshaw., I. (2016) Nonlinear Pedagogy in Skill Acquisition: An Introduction. New York: Routledge

Tenenbaum, G., & Eklund, R. (2007). Why do athletes choke? In (Eds.) Tenenbaum, G., & Eklund, R. Handbook of Sport Psychology (3rd ed.) (pp. 425-444). New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Opiskelijan ei ole tarvinnut suorittaa aiempia opintoja osallistuakseen opintojaksolle.

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opiskelija osaa kuvata aihealueen teemat, mutta tarvitsee harjoitusta teemojen ymmärtämiseen liittyvissä asioissa.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Opiskelija osoittaa, että ymmärtää aihealueen kokonaisuuden. Ymmärryksen pohjalta opiskelija arvioi ja analysoi aihealueen teemoja.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Opiskelija suunnittelee ja organisoi käytännön prosesseja sekä arvioi ja analysoi prosessien toteutusta. Opiskelija esittää kehitysehdotuksia arvioinnin ja analysoinnin pohjalta.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan verkko-opiskeluna Moodle –oppimisympäristössä.

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Kurssin arvosana muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvosta. Kurssin hyväksytysti suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien hyväksytysti palauttamista (vähintään arvosana 1).

Ohjaus Opettaja(t): Markus Arvaja ja Ilkka Haapea. markus.arvaja(a)haaga-helia.fi, p. 0503441132 ilkka.haapea(a)vierumaki.fi p. 050 3082132

Siirry alkuun