Saksan liikekieli 1, kirjallinen osaLaajuus (2.5 op)

Opintojakson tunnus: GER4LS222A

Opintojakson perustiedot


Laajuus
2.5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Taitotaso: A2
Opintojakson tavoitteena on pohja, jolla opiskelija voi tuottaa kieliopillisesti korrektia saksan liikekieltä.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• selviytyy peruskielenkäyttötilanteista saksankielisten kanssa
• hallitsee liikesaksan perussanaston ja on laajentanut kaupallisen saksan kielen sanastoaan
• hallitsee kieliopin keskeiset alueet
• osaa käyttää keskeisiä kieliopillisia rakenteita
• on päässyt alkuun kulttuurieroihin perehtymisessä

Sisältö

• Kieliopin keskeiset aihealueet syventäen
• Keskeisimmän liikesanaston laajentaminen

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Saksan perusteet 1 (GER8LS050) ja Saksan perusteet 2 (GER8LS060) tai yläasteen ja lukion oppimäärä.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Lähiopetus 30 h
Itsenäinen opiskelu, harjoitustehtävät, kokeeseen valmentautuminen 46h
Kirjallinen koe 2 x 2h

Opintojaksolla on 80% läsnäolovelvoite.

Opiskelu ja oppiminen perustuvat lähiopetustunteihin ja itsenäiseen opiskeluun. Lähiopetustunneilla harjoitellaan suullisia peruskielenkäyttötilanteita. Opintojaksolla aktivoidaan saksan kielen peruskielioppia liikekielen perussanaston avulla. Lähiopetuksen ohella opintojakso sisältää runsaasti viikkotehtäviä, joiden avulla opiskelija harjoittaa sekä omaa tuottamista että ymmärtämistä. Opintojakso perehdyttää kieliopillisiin rakenteisiin, joiden avulla opiskelija selviytyy peruskielenkäyttötilanteista.

Opiskelija voi osoittaa erillisellä näyttökokeella hallitsevansa opntojakson tavoitteet ja sisällöt. Tästä on sovittava opettajan kanssa viimeistään kaksi viikkoa ennen opintojakson alkua. Näyttöön on mahdollisuus osallistua vain kerran ennen opintojaksolle osallistumista. Näyttö arvioidaan asteikolla 1-5.

Arviointiperusteet:
Tentti 80%
Tuntiaktiivisuus, tehtävät, harjoitukset 20 %

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opiskelija ymmärtää joskus yksinkertaisia ja monipuolisia suullisia ja kirjallisia viestejä sekä pystyy välittämään ne vastaanottajalle. Puhuminen ja kirjoittaminen on rakenteiden ja/tai ääntämisen osalta välttävällä tasolla. Opiskelija pystyy käyttämään oppimaansa yksinkertaisissa kielenkäyttötilanteissa.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Opiskelija ymmärtää usein yksinkertaisia ja monipuolisia suullisia ja kirjallisia viestejä sekä pystyy välittämään ne vastaanottajalle. Puhuminen ja kirjoittaminen on rakenteiden ja/tai ääntämisen osalta hyvää. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa lähinnä tutuissa, monipuolisissa kielenkäyttötilanteissa.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Opiskelija ymmärtää yleensä yksinkertaisia ja monipuolisia suullisia ja kirjallisia viestejä sekä pystyy välittämään ne onnistuneesti vastaanottajalle. Puhuminen ja kirjoittaminen on rakenteiden ja/tai ääntämisen osalta erittäin hyvää. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa uusiin, monipuolisiin kielenkäyttötilanteisiin.

Oppimateriaalit

Hallamaa, O. & Vainio, K. So stimmt es im Beruf. Otava. Helsinki.

Tuntityöskentelyn materiaali sekä muu ohjaajan ilmoittama ja jakama materiaali.

Siirry alkuun