Fundamentals of Experience Design in TourismLaajuus (5 cr)

Course unit code: TRA3PO305

General information


ECTS credits
5 cr
Teaching language
Finnish

Learning objectives

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää elämyksen tasot ja elementit
• osaa hyödyntää palveluiden ideoimis- ja suunnitteluvälineitä
• tiedostaa kulttuuriset ja yksilölliset eroavaisuudet kokemusmaailmassa
• tunnistaa mahdolliset turvallisuusriskit
• hallitsee kannattavan tuotteistamisen periaatteet
• tunnistaa verkostojen, yhteistyökumppaneiden ja liitännäistoimijoiden merkityksen
• osaa sanoittaa (tarinallistaa) elämyksiä monikanavaiseen markkinointiin
• kykenee ohjaamaan asiakkaita elämyksiin erilaisissa ympäristöissä

Contents

• Matkailupalvelu, matkailutuote ja elämyksellisyys: keskeiset käsitteet
• Matkailun tuotekehitys ja työvälineet
• Elämyksen rakentuminen ja tuottaminen
• Palveluelementtien elämyksellistäminen
• Elämyksellisyyden sanoittaminen/ tarinallistaminen ja markkinointi
• Kulttuuriset vaihtelut
• Asiakassegmentit ja kohderyhmät
• Verkostojen merkitys
• Ansaintalogiikka ja hinnoittelu

Implementation methods, demonstration and Work&Study

a) Verkkototeutus, johon sisältyy webinaareja, itsenäistä opiskelua, oppimistehtäviä, tiimityöskentelyä (verkossa) sekä oman oppimisen arviointia.

b) Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen eli opinnollistaminen, mikäli opiskelija pystyy oppimaan opintojakson sisällöt työssään/harrastuksessaan. Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.

c) Näyttö (jos opiskelija hallitsee jo opintojakson sisällöt). Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.

Moduuliin sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi

Assessment criteria - grade 1

Opiskelija ymmärtää keskeiset käsitteet ja elämyksellisyyden perusteet, mutta niiden itsenäinen hyödyntäminen palvelutuotteiden suunnittelussa ja toteutuksessa on vielä haastavaa. Opiskelijalla on vaikeuksia tunnistaa erilaisia asiakastyyppejä ja mukauttaa suunnitteluprosessia niiden mukaan. Hän pystyy hyödyntämään eri työvälineitä elämyksen tuottamisessa ja sanoittamisessa vain muiden avustuksella. Opiskelija osallistuu elämyksellisten palvelutuotteiden suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin pienellä panostuksella. Hän tarvitsee runsaasti ohjausta ja toisten opiskelijoiden tukea.

Assessment criteria - grade 3

Opiskelija ymmärtää keskeiset käsitteet ja elämyksellisyyden elementit ja osaa hyödyntää niitä palvelutuotteiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia asiakastyyppejä ja mukauttaa suunnittelu- ja toteutusprosesseja niiden mukaan. Opiskelija osaa myös jonkin verran hyödyntää eri työvälineitä elämyksen tuottamisessa ja sanoittamisessa. Opiskelija on omaksunut asiakaslähtöisen ajattelutavan. ja osallistuu elämyksellisten palvelutuotteiden suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin omatoimisesti ja ohjausta hyödyntäen.

Assessment criteria - grade 5

Opiskelija ymmärtää, miten elämykset rakentuvat ja osaa suunnitella ja toteuttaa elämyksellisiä palvelutuotteita eri ympäristöissä matkailijoiden taustat ja tarpeet huomioiden. Opiskelija osaa hyödyntää erilaisia työvälineitä asiakastarpeiden tunnistamisessa, elämysten suunnittelussa ja sanoittamisessa sekä markkinoinnissa. Opiskelija osaa itsenäisesti kehittää elämyksellisiä palvelutuotteita eri asiakasryhmille verkostoja ja liitännäispalveluita hyödyntäen. Opiskelija osallistuu toteutukseen ja arviointiin aktiivisesti sekä edesauttaa ryhmän pääsyä tavoitteisiinsa.

Learning materials

Gioglio, J. & Walter, E. 2014. Power of visual storytelling. How to use visuals, videos and social media to market your brand.
Grönroos, C. 2015. Palvelujen johtaminen ja markkinointi.
Kalliomäki, A. 2018. Tarinallistaminen
Kinnunen, R. 2006. Palvelujen suunnittelu.
Pine, J. & Gilmore, J. 2011. The experience economy.
Swarbrooke, J. & Horner, S. 2007. Consumer behaviour in tourism.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu.
Wahlgrén, A. & Kitunen, A. 2012. Kohti laadukasta palveluliiketoimintaosaamista.
Verkkojulkaisut ja artikkelit alan toimijoilta, mm. ATTA, HBR, MTI, OECD, UNWTO
Muu mahdollinen opintojaksolla osoitettu materiaali.

Further information

Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opintojakson suorittaminen edellyttää annettujen oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti

Opintojakso arvioidaan käyttäen asteikkoa kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), tyydyttävä (2), välttävä (1), hylätty (0). Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5. Arvioinnissa huomioidaan
• Oppimistehtävät, kehittämistyö
• Aktiivinen panos osaamisen kehittämiseen
• Aktiivinen rooli tiimikohtaisissa tehtävissä
• Itse- ja vertaisarviointi

Go back to top of page