Conscious LeaderLaajuus (5 cr)

Course unit code: LEA4HM005

General information


ECTS credits
5 cr
Teaching language
Finnish

Learning objectives

Opintojakso tukee opiskelijaa tavoittamaan omaa potentiaaliansa ja toimii alustana henkilökohtaisen johtajuuden ja transformaation eri osa-alueilla. Teemat linkittyvät opiskelijan omaan ammatilliseen kehittymiseen ja muihin elämän osa-alueille. Osallistuminen ei vaadi esimiespositiota mutta opintojakson sisältö tukee johtajana kehittymistä.

Contents

- Mahdollistavat ja rajoittavat uskomukset
- Tunneäly
- Läsnäolon ja suorittamisen tasapainottaminen (Being and Doing modes)
- Erilaiset reaktiotavat ja niiden käynnistäjät
- Läsnäolo selkeän ja tarkoituksenmukaisen toiminnan mahdollistajana
- Whole person paradigm
- Kokeileva toimintatapa luottamuksen ja tuloksellisuuden askelkivinä
- Suotuisten olosuhteiden luonti muutokselle kohti merkityksellisyyttä ja iloa (yksilö ja organisaatio)

Starting level and linkage with other courses

Ei lähtötasovaatimusta.

Implementation methods, demonstration and Work&Study

Lähi- sekä online toteutuksia, itsenäistä työskentelyä ja kokeiluja, pari- ja pienryhmätyöskentelyä sekä henkilökohtaisen mindfulness harjoittamisen. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT). Jos opiskelija on saavuttanut vaadittavan osaamisen esimerkiksi aikaisemmissa työtehtävissä, harrastuksissa tai jollain toisella opintojaksolla, hän voi osoittaa osaamisensa näytöllä ja edetä opinnoissa ripeämmin. Lisätietoja näyttöprosessista löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".

Assessment criteria - grade 1

Opiskelija on tietoinen omista ajattelu- ja käyttäytymistavoistaan. Opiskelija oivaltaa, että omilla uskomuksilla ja emotionaalisella tilalla on vaikutusta vuorovaikutukseen, toimintaan ja tuloksiin yleisellä tasolla. Hän löytää tapoja ilmaista itseään aidosti ja rakentavasti vähemmän haastavissa tilanteissa. Opiskelija parantaa kykyään toimia keskeneräisyydessä ja muutoksessa. Opiskelija löytää joitain tapoja ottaa vastuuta omasta ammatillisesta kehityksestä ja tunnistaa visiotaan omasta luontaisesta toimintatavastaan eri tilanteissa.

Assessment criteria - grade 3

Edellä mainittujen oppimistavoitteiden (arvosana 1) lisäksi, opiskelija on tietoinen ajattelu-, tunne- ja käyttäytymismalleistaan ja tunnistaa omalta osaltaan näiden yhteyden organisaatiodraamaan. Opiskelija oivaltaa mahdollisuuksia harjoittaa tietoisuutta arjessa uteliaan läsnäolevasti. Opiskelija tunnistaa eri tunteisiin liittyviä voimavaroja ja kykenee hyödyntämään niitä suunnatakseen kohti tavoitteita. Osana omaa muutostaan opiskelija löytää uudenlaisia tapoja liittyä yhteisön toimintaan, havaiten uusia tapoja palvella ja edistää yhteisön tavoitteita.

Assessment criteria - grade 5

Edellä mainittujen oppimistavoitteiden (arvosana 1 ja 3) lisäksi, opiskelija tunnistaa organisaatiodraamaa, sen ajureita sekä omaa ja toisten osallisuutta siinä. Opiskelija kykenee selkeämmin näkemään eri tilanteiden haasteet ja mahdollisuudet. Opiskelija tunnistaa omia tapojaan kontrolloida vaikeita tilanteita ja on kykeneväinen vaikuttamaan omaan toimintatapaansa ja tilanteen mukaan paremmin ilmaisemaan itseään ja tavoitteitaan. Omaan kokemukseen ja oivalluksiin perustuen, opiskelijan on helpompi ymmärtää toisia ja tuntea empatiaa, toisen osapuolen rajoja ja henkilökohtaista vastuuta kunnioittaen. Opiskelija ymmärtää syvällisellä tasolla, että hän on vastuussa omasta turvallisuuden, kontrollin ja hyväksynnän tunteestaan, osana laajempaa häntä tukevaa kokonaisuutta.

Learning materials

Määritetään myöhemmin.

Further information

Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

Go back to top of page