Palveluliiketoiminnasta elämys- ja muutostalouteenLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: EXP4HM002
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Sisältö
* Kokemus- ja muutostalouden alkuperä ja historia
* Keskeiset käsitteet ja kehityksen raamit
* Arvonluonti elämys- ja muutostalous
* Elämysten ja muutosten dramatisointi
* Elämysten ja muutosten digitalisointi
* Elämysten autenttisuus and muutosten merkitykset
* Elämysten ja muutosten tutkimus ja erilaiset tutkimusnäkökulmat
* Elämysten ja muutosten massaräätälöinti ja henkilökohtaistaminen
* Tulevaisuuden näkökulmat elämys- ja muutostalouteen
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opetus koostuu lähiopetuksesta, pienryhmätyöskentelystä sekä itsenäisestä työskentelystä. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia pedagogisia lähestymistapoja, kuten ”flipped classroom”-oppimista. Lähiopetusjaksojen aikana opiskelijat tutustuvat myös alan asiantuntijoihin, jotka vierailevat luennoilla tai fasilitoivat työpajoja. Opintojaksoon kuuluu kolme lähiopetuspäivää, joissa hyödynnetään vuorovaikutuksellisia oppimismenetelmiä. Osa opintojakson tehtävistä suoritetaan itsenäisesti ja pienryhmissä. Henkilökohtaiset tavoitteet antavat pohjan itsenäiselle työskentelylle. Opiskelijalta edellytetään kykyä työskennellä itsenäisesti. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi. Moodle palvelee opintojakson virtuaalisena oppimisympäristönä.
Lyhyesti:
* 24h lähiopetusta (3 lähiopetuspäivää)
* 110h itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä
* 1h oman oppimisen arviointi
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lisätietoja näyttöprosessista löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opiskelija pystyy soveltamaan elämyksellisyyden ja muutoksen keskeisiä käsitteitä ja typologioita erilaisiin liiketoimintakonteksteihin. Opiskelija pystyy tunnistamaan erilaisia arvonluontitapoja: service-dominant logic (SDL), service logic (SL), Customer-dominant logic (CDL) and experience-dominant logic (EDL). Opiskelija yhdessä ryhmän kanssa esittää ja digitalisoi elämyksiä ja muutoksia. Opiskelija tunnistaa erilaisia tutkimustapoja elämysten ja muutosten tarkasteluun.
Arviointikriteerit - arvosana 3
Yllä mainitun osaamisen lisäksi, opiskelija pystyy arvioimaan elämys- ja muutostalouden vaikutusta erilaisiin liiketoimintaympäristöihin. Hän pystyy mittaamaan elämysten autenttisuutta ja muutosten merkittävyyttä. Opiskelija tuntee massaräätälöinnin perusteet elämysten ja muutosten henkilökohtaistamiseksi.
Arviointikriteerit - arvosana 5
Yllä mainitun osaamisen lisäksi, opiskelija pystyy analysoimaan elämys- ja muutostalouden vaikutuksia ja kehitystä. Opiskelija pystyy arvioimaan erilaisia tutkimustapoja elämysten ja muutosten ymmärtämiseen. Tulevaisuuden liiketoiminta-alueiden ennustaminen elämys- ja muutostalouden jälkeen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
* 5/A (Erinomainen)
* 4/B (Erittäin hyvä)
* 3/C (Hyvä)
* 2/D (Tyydyttävä)
* 1/E (Välttävä)
* 0/F (Hylätty)
Oppimateriaalit
Tämä kurssi käyttää sekoitettuja oppimispedagogisia lähestymistapoja, kuten käännettyä luokkahuonetta, jotka tukeutuvat kolmeen pääoppimismuotoon: (1) verkkokontaktiopiskeluun; (2) ohjattuun oppimiseen; ja (3) itseohjautuvaan oppimiseen. Kurssitunnit sisältävät osuuden, joka tarjoaa mahdollisuuden verkkokontaktiopiskeluun opiskelijoiden ja asiantuntijoiden (fasilitaattorit ja teollisuuskumppanit) välillä. Kuusi kahdeksan interaktiivista verkkokontaktiopiskelusessiota on saatavilla osallistujille interaktiivisten oppimismenetelmien avulla. Ohjatun oppimisen muodot ovat yksilöllisiä ja tiimipohjaisia oppimistoimintoja. Itseohjautuva oppiminen on myös tärkeä osa tätä kurssia, ja osallistujia kannustetaan kehittämään kykyään oppia itse ja siten ottamaan enemmän vastuuta opiskelutyönsä tavoitteiden asettamisesta. Tämä kurssi käyttää Moodlea kurssin virtuaalisena oppimisympäristönä ja Zoomia ja Microsoft Teams -alustoja verkkokontaktiopiskelusessioihin.
>>>
* Boswijk, A., Peelen, E. & Olthof, S. 2012. Economy of Experiences (3rd ed.). Amsterdam: European Centre for the Experience Economy.
* Christensen, J. 2009. Global Experience Industries: The Business of the Experience Economy. Aarhus: Aarhus University Press.
* Gilmore, J. H., & Pine II, B. J. 2007. Authenticity: What Consumers Really Want. Boston: Harvard Business School Press.
* Jensen, R., & Aaltonen, M. 2013. The Renaissance Society: How the Shift from Dream Society to the Age of Individual Control will Change the Way You Do Business. New York: McGraw-Hill.
* Kuiper, G. & Smit, B. 2014. Imagineering: Innovation in the Experience Economy. CABI Publishing. Wallingford.
* O’Dell, T., & Billing, P. 2005. Experiencescapes: Tourism, Culture and Economy. Copenhagen: Copenhagen Business School Press.
* Pine II, B. J., & Gilmore, J. H. 2019. The Experience Economy: Competing for Customer Time, Attention, and Money (Revised ed.). Boston: Harvard Business Review Press.
* Sundbo, J. & Sørensen, F. (Eds) 2013. Handbook on the Experience Economy. Edward Elgar Publishing. Cheltenham.
Lisätiedot
Opintojakso korvaa osittain aiemman opetussuunnitelman opetuskokonaisuuden Developing and Managing Experiences (10 ECTS)
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.