Valmentava ja palveleva esimiestyöLaajuus (10 op)

Opintojakson tunnus: LEA3PO302

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Lähiopetus ja aktiivinen osallistuminen ryhmätöihin sekä työelämäprojektiin osallistuminen.
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.

Sisältö

• johtajuuden uusi (vanha) rooli
• luottamuksen rakentaminen
• esimies valmentajana
• esimies mahdollistajana
• esimies oppimisen ja osaamisen edistäjänä
• esimies innostajana
• esimies viestijänä

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
Lähiopetus ja aktiivinen osallistuminen ryhmätöihin sekä työelämäprojektiin osallistuminen
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.

Opintojaksolla noudatetaan aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamismenettelyä (AHOT) erikseen annettavan ohjeen mukaan.

Oppimateriaalit

Ajankohtaiset artikkelit
Alahuhta, Matti. 2015. Johtajuus, kirkas suunta ja ihmisten voima. Docendo
Armstrong, M. 2012. Armstrong’s Handbook of Human Resource Management Practice
Branson, Richard. 2014. The Virgin Way: Everything I Know about Leadership
Goleman, Daniel. 2013. Focus The Hidden Driver of Excellence. Bloomsbury Publishing Plc
Juuti, P. 2018. Huono Johtaminen Tuhon tieltä toimivaan työyhteisöön. Gaudeamus.
Keltikangas-Järvinen L. (2016). ”Hyvät tyypit” Tempperamentti ja työelämä. WSOY.
Manka, M-L. 2015. Stressikirja Mistä Virtaa. Talentum pro
Rehn, A. 2018. Johtajuuden ristiriidat. Miksi johtaja aina epäonnistuu ja miksei se ole ongelma. DOCENDO
Sinek, S. 2009. Start with why. How great leaders inspire everyone to take action.
Tienari, J. & Piekkari, R. 2011. Z ja epäjohtaminen. Talentum

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Opiskelija on suorittanut Johtaminen ja HR LEA2RM201 sekä Henkilöstön kehittäminen LEA2RM202 opintojaksot.

Arviointikriteerit - arvosana 1

Osaa jossain määrin kuvata esimiehen/johtajan toimintaa valmentajana, oppimisen ja osaamisen edistäjänä. Hän osaa nimetä ne tekijät/toimet, jotka edesauttavat luottamuksen ilmapiirin kehittymistä ja säilyttämistä organisaatiossa. Hän osaa kuvata esimiehen toiminnan merkityksen työntekijän ja yrityksen menetyksellisen toiminnan varmistajana.
Opiskelija osallistuu projektityöhön ja kantaa osaltaan vastuun tehtävistään.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Osaa kuvata ja analysoida esimiehen/johtajan toimintaa valmentajana, oppimisen ja osaamisen edistäjänä. Hän osaa myös kuvata ja arvioida niitä tekijöitä/toimia jotka edesauttavat luottamuksen ilmapiirin kehittymistä ja säilyttämistä organisaatiossa. Hän osaa arvioida esimiehen toiminnan merkitystä työntekijän ja yrityksen menetyksellisen toiminnan varmistajana.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti projektityöhön ja kantaa yhdessä muun ryhmän kanssa vastuun sen tavoitteellisesta toiminnasta projektin hyväksi.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Osaa kuvata, analysoida ja kehittää esimiehen/johtajan toimintaa valmentajana, oppimisen ja osaamisen edistäjänä. Hän osaa myös analysoida ja kehittää niitä tekijöitä/toimia jotka edesauttavat luottamuksen ilmapiirin kehittymistä ja säilyttämistä organisaatiossa. Hän osaa arvioida ja analysoida esimiehen toiminnan merkitystä työntekijän ja yrityksen menetyksellisen toiminnan varmistajana. Opiskelija toimii projektiryhmässä monipuolisesti ja vastuuta ottaen sekä tarvittaessa johtaa ryhmää/tiimiä.

Siirry alkuun