Verkkokauppa liiketoimintamallinaLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: CUS8LH102

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakso perehdyttää opiskelijan verkkokaupan rakentamiseen, päivittäiseen toimintaan sekä markkinointiin. Opiskelija tuntee verkkokaupan merkityksen yrityksen jakelukanavana, liiketoiminnallisena toimitapana ja verkkokaupan perustamisen osa-alueet. Oppimisessa painottuu verkkokaupan asiakaslähtöisten prosessien hallinta sekä verkkokaupan markkinointi.

Sisältö

Verkkokauppa jakelukanavana ja liiketoimintamallina
Verkkokaupan ominaispiirteet ja mahdollisuudet
Valitun markkina-alueen analyysi
Verkkokaupan rakentaminen ja ohjelmistovaihtoehdot
Maksutavat, palautusprosessit, logistiikka ja lainsäädäntö
Verkkokaupan markkinointi ja growth hacking
Globaalit markkinat

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Verkkokauppa liiketoimintamallina on osa Palveluliiketoiminta ja Asiakkuudet -suuntautumisen valinnaista Pro-Moduulia. Muut osat ovat Global eCommerce Business (5op) ja Verkkokaupan lainsäädäntö (5op). Osat voi suorittaa erikseen.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Päivätoteutus, monimuotototeutus, virtuaalitoteutus, opinnollistaminen
Aiemmin hankittu osaaminen on mahdollista osoittaa näytön avulla

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opiskelija
•tuntee verkkokaupan osa-alueiden kokonaisuuden
•tiedostaa kilpailun ja kysynnän merkityksen toiminnan perustana
•tunnistaa verkkokaupan rakentamisen perusteet
•osallistuu projektiryhmän toimintaan

Arviointikriteerit - arvosana 3

Opiskelija
•tunnistaa suunnitteluprosessiin liittyvät keskeiset mittarit
•osaa ottaa huomioon kilpailun ja kysynnän suunnittelun lähtökohtina
•osaa hyödyntää pääosin suunnittelun verkkokaupan ja –markkinoinnin prosessia
•osaa toimia ryhmässä ja tuo panoksensa verkkokauppa projektin toteutuksessa

Arviointikriteerit - arvosana 5

Opiskelija
•osaa suunnitella kokonaisvaltaisesti verkkokaupan
•osaa soveltaa kilpailu- ja kysyntätekijöitä suunnittelun perustana
•osaa ottaa suunnittelussa huomioon kannattavuusnäkökulmat perustellusti
•osaa tehdä monipuolisesti verkkokaupan markkinointia
•ottaa vastuuta projektityhmän johtamisesta ja työn etenemisestä aktiivisesti

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen verkkokaupan rakentamisprojektiin (30%) ja projektityöhön 70 %

Oppimateriaalit

Hallavo, Jaakko (2013) Verkkokaupan rautaisannos, Talentum
Lahtinen, Tero (2013) Verkkokaupan käsikirja, Yrityskirjat

Siirry alkuun