Työelämän kehittäminen ja innovatiivisuus (5op)

Opintojakson tunnus: SLF2SV004

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa ohjattuna käyttää kirjastopalveluja ja tietohakuja. Opiskelija osaa kerätä kokemus- ja tutkimustietoa ja osaa suullisesti ja kirjallisesti raportoida oman ammattialansa kokemus- ja tutkimustietoa. Opiskelija tuntee innovaatiotoiminnan peruskäsitteistön ja innovatiivisuuden ja luovuuden kehittämisen perusmenetelmät.

Arvosana 3
Opiskelija tunnistaa yleisimmät liikunta-alan tietolähteet ja osaa itsenäisesti hankkia tietoa. Opiskelija pystyy soveltamaan olemassa olevaa kokemus- ja tutkimustietoa omassa työssään. Opiskelija kykenee suullisesti ja kirjallisesti raportoimaan ja analysoimaan oman ammattialansa kokemus- ja tutkimustietoa ja tuntee tutkimus-menetelmien perusteet. Opiskelija osaa käyttää tutkivaa ja innovatiivista työotetta ja – menetelmiä kehittämistehtävissä.

Arvosana 5
Opiskelija hankkii itsenäisesti tietoa ja pystyy hyödyntämään liikunta-alan tietolähteitä omassa työssään. Opiskelija pystyy laaja-alaisesti soveltamaan ja kriittisesti arvioimaan olemassa olevaa kokemus- ja tutkimustietoa omassa työssään. Opiskelija kykenee suullisesti ja kirjallisesti raportoimaan oman ammattialansa kokemus- ja tutkimustietoa ja pystyy tuottamaan uutta tutkimustietoa. Hän osaa soveltaa suunnitelmallisesti tutkivaa ja innovatiivista työotetta ja -menetelmiä kehittämistehtävissä ja toimialansa ongelmien ratkaisemisessa. Opiskelija pystyy tietoperusteiseen ja luovaan edelläkävijyyteen omassa toiminnassaan ja osoittaa kokeilunhaluista ja rohkeaa työotetta liikunnan ja urheilun toimintaympäristöön liittyvissä ratkaisuissa.

Sisältö

- Liikunta-alan tietolähteet
- Tutkimuksen etiikka, luotettavuus ja kriittisyys
- Tutkimus- ja analyysimenetelmät
- Luovuus ja innovaatiotoiminta
- Innovaatioprosessit
- Tulosten tulkinta ja soveltaminen työelämään
- Tutkiva ja innovatiivinen työote liikunta- ja hyvinvointitoimialan kehittämistyössä

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Tämän opintojakson osaamistavoitteet saavutetaan pääsääntöisesti omassa työssä oppimalla ja työelämä-projekteihin tai muihin projekteihin osallistumalla. Muut alla olevat oppimistavat täsmentyvät opintojen edetessä:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät päivä-, monimuoto- tai intensiivitoteutuksena TAI
b. Tentti ja/tai oppimistehtävä(t) TAI
c. Verkkototeutus.
Opintojaksoon sisältyy oman oppimisen arviointi.

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun laatimaa ohjeistusta.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Ei edeltäviä opintoja.

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opiskelija osaa ohjattuna käyttää kirjastopalveluja ja tietohakuja. Opiskelija osaa kerätä kokemus- ja tutkimustietoa ja osaa suullisesti ja kirjallisesti raportoida oman ammattialansa kokemus- ja tutkimustietoa. Opiskelija tuntee innovaatiotoiminnan peruskäsitteistön ja innovatiivisuuden ja luovuuden kehittämisen perusmenetelmät.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Opiskelija tunnistaa yleisimmät liikunta-alan tietolähteet ja osaa itsenäisesti hankkia tietoa. Opiskelija pystyy soveltamaan olemassa olevaa kokemus- ja tutkimustietoa omassa työssään. Opiskelija kykenee suullisesti ja kirjallisesti raportoimaan ja analysoimaan oman ammattialansa kokemus- ja tutkimustietoa ja tuntee tutkimus-menetelmien perusteet. Opiskelija osaa käyttää tutkivaa ja innovatiivista työotetta ja –menetelmiä kehittämistehtävissä.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Opiskelija hankkii itsenäisesti tietoa ja pystyy hyödyntämään liikunta-alan tietolähteitä omassa työssään. Opiskelija pystyy laaja-alaisesti soveltamaan ja kriittisesti arvioimaan olemassa olevaa kokemus- ja tutkimustietoa omassa työssään. Opiskelija kykenee suullisesti ja kirjallisesti raportoimaan oman ammattialansa kokemus- ja tutkimustietoa ja pystyy tuottamaan uutta tutkimustietoa. Hän osaa soveltaa suunnitelmallisesti tutkivaa ja innovatiivista työotetta ja -menetelmiä kehittämistehtävissä ja toimialansa ongelmien ratkaisemisessa. Opiskelija pystyy tietoperusteiseen ja luovaan edelläkävijyyteen omassa toiminnassaan ja osoittaa kokeilunhaluista ja rohkeaa työotetta liikunnan ja urheilun toimintaympäristöön liittyvissä ratkaisuissa.

Siirry alkuun