Asiakkaan polku matkailussaLaajuus (10 op)
Opintojakson tunnus: TOU2RL001
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa asiakkaan polun ja osaa kuvata digitaalisuuden mahdollisuuksia siinä
• osaa analysoida asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja tunnistaa asiakassegmentoinnin merkityksen
• osaa myynnin perusteet ja tunnistaa digitaaliset markkinointi- ja
myyntiverkostot
• osaa arvioida elämystuotteen rakennetta, vetovoimaa ja markkinointia
• osaa tuottaa asiakaslähtöisiä digitaalisia elämyksiä, myös tarinallisuutta hyödyntäen
Sisältö
• Asiakasryhmittely (segmentointi), asiakaspolku matkailussa ja verkkolöydettävyys sen osana
• Elämyksellisen matkailutuotteen rakentuminen ja analysointi elämyskolmion avulla / Elämyksellisten matkailutuotteiden kehittäminen
• Asiakaspalvelutilanteet
• Markkinointi- ja myyntiverkostot sekä -kanavat kokonaisuutena
• Tarinallisuus menestyvässä matkailutuotteissa
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Suositellaan suoritettavaksi opintojakson Matkailu globaalina teollisuutena jälkeen. Suoritetaan yhdessä Matkailualan projekti 1:n TOU1RL003 kanssa.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a) Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät monimuotototeutuksena
b) Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen)
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opiskelija kertoo asiakkaan polun pääkohdat. Opiskelija kertoo esimerkkejä erilaisten asiakasryhmien ostoskäyttäytymisestä. Hän kuvailee elämyksellisyyden elementtejä matkailutuotteessa.
Arviointikriteerit - arvosana 3
Opiskelija kuvaa asiakkaan polun matkailussa. Opiskelija vertailee asiakkaan polkuun soveltuvia digitaalisia ratkaisuja. Hän esittelee erilaisia markkinointi- ja myyntikanavia. Opiskelija kuvailee pääpiirteittäin sisällöntuotannon
ja tarinallisuuden.
Arviointikriteerit - arvosana 5
Opiskelija ryhmittelee asiakkaita ja perustellen valitsee digitaalisen markkinointi- ja myyntikanavan. Opiskelija osaa tuottaa asiakaslähtöisen digitaalisen elämyksen. Opiskelija osaa hyödyntää ja kehittää uusia digitaalisia asiakasratkaisuja asiakkaan polussa matkailussa. Opiskelija osaa hyödyntää myyntitaitoja (erityisesti asiakaspalvelu) luovasti ja innovatiivisesti erilaisissa asiakaskohtaamisissa.
Oppimateriaalit
Lähipäivien materiaalit ja lähdeviitteet
Kirjallisuuslähteet - katso opintojakson Moodle
Lisätiedot
Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen projekti,joka suoritetaan yhdessä Matkailualan projekti 1:n TOU1RL003 kanssa.
Opintojakso arvioidaan käyttäen asteikkoa kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), tyydyttävä (2), välttävä (1),
hylätty (0). Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.