Työvälineet myynnin ja palvelun ympäristössäLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: SAL1TN001

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa käyttää työvälineohjelmistoja tehokkaasti sekä työssä että opiskelussa
- hallitsee nykyaikaisen myynnin käsitteen ja tuntee IT-asiantuntijan roolin myynnissä
- osaa perustella IT-ratkaisujen asiakashyötyjä
- osaa tehdä tarvekartoituksen
- osaa käyttää työvälineohjelmistoja myyntiprosessin tukena, esimerkiksi
laatia markkinointimateriaalia ja esityksiä asiakaskohtaamisiin

Sisältö

Myynti ja palvelu (2op)
- Mitä on nykyaikainen myynti
- Myyntitoiminto ja -prosessi
- IT-asiantuntija asiakasrajapinnassa
- Asiakasymmärrys
- Tarvekartoitus
- Arvoehdotus
- O-E-H-analyysi (Ominaisuudet – edut – hyödyt)
- Myynnin kirjalliset ja suulliset esitykset: Esiintymistaidot, esityksen laatiminen, palvelukuvaus

Viestinnän työvälineet (3op)

Tekstinkäsittelyn perusteet:
- oma mallipohja ja tyylit
- erilaiset ylä- ja alatunnisteet
- myynnin asiakirjat
- joukkokirje
- raportit (osanvaihto, sis.luettelo)

Taulukkolaskennan perusteet
- kaavat, funktiot
- graafiset esitykset
- havaintomatriisien käsittely

Esitysgrafiikan perusteet:
- myyntiesityksen laatiminen
- oman mallipohjan tekeminen
- tehosteiden järkevä käyttö

Valitun myyntiin liittyvän materiaalin tuottaminen viestinnän työvälineillä.

Palvelulupauksen ja myyntiesityksen kiteyttäminen kirjalliseen ja visuaaliseen muotoon.

Opintojakson esimerkit ja etätehtävät mukailevat yritysmaailmassa esiintyviä todellisia tilanteita.

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Opintojaksolla ei ole lähtötasovaatimuksia.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Lähiopetus, etätehtävät, ryhmätyöt, case, verkko-opetus.

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen on prosessi, jossa arvioidaan aikaisemmin hankittua osaamista suhteessa suoritettavaan opintojaksoon. Aiemmin hankittu osaaminen voi perustua aikaisempaan opiskeluun tai alan työkokemukseen. Opiskelijan halutessa suorittaa opintojakso AHOT-menettelyä käyttäen tulee opiskelijan ilmoittautua normaalisti opintojaksolle ja ottaa yhteyttä opintojakson opettajaan AHOT-menettelyn käynnistämiseksi.

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opiskelija
- osaa joltain osin kuvata myyntitoiminnon ja –prosessin sekä IT-asiantuntijan roolin myynnissä
- kykenee joiltain osin huomioimaan asiakasnäkökulman palveluiden tarjoamisessa
- osaa erottaa ratkaisun ominaisuudet ja hyödyt
- tuntee aihealueeseen liittyvät keskeiset käsitteet
- tuntee keskeisten työvälineiden periaatteet
- käyttää työvälineitä ohjauksen avulla

Arviointikriteerit - arvosana 3

Opiskelija
- osaa kuvata myyntitoiminnon ja -prosessin sekä IT-asiantuntijan roolin myynnissä
- kykenee huomioimaan hyvin asiakasnäkökulman palveluiden tarjoamisessa
- tuntee arvontuotantoon liittyviä käsitteitä
- osaa perustella IT-ratkaisun hyötyjä
- käyttää joustavasti ja tehokkaasti keskeisiä työvälineitä
- on aktiivisesti kiinnostunut

Arviointikriteerit - arvosana 5

Opiskelija
- osaa kuvata erittäin hyvin myyntitoiminnon ja -prosessin sekä IT-asiantuntijan roolin myynnissä
- osaa aktiivisesti ehdottaa ratkaisuja asiakkaan tarpeisiin hyödyntäen asiakasymmärrystä ja asiakkaan arvontuotantoa
- osaa perustella IT-ratkaisun asiakashyötyjä erinomaisesti
- hallitsee erinomaisesti aihealueen tehtävät
- käyttää ammattimaisesti ja itsenäisesti keskeisiä työvälineitä.
- etsii aktiivisesti lisää tietoa ja pyrkii kehittämään omaa ammattiosaamistaan opintojakson aikana

Oppimateriaalit

Opettajan jakama ja ilmoittama materiaali

Siirry alkuun