ICT-ratkaisumyyntiLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: SAL1TA002

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija

oppii teorian ja käytännön harjoittelun kautta ratkaisumyynnin prosessin ja sen eri vaiheissa käytettäviä tekniikoita sekä neuvottelutaitoja
hahmottaa vaativan ratkaisumyyntityön osa-alueet ja oman asiantuntijaroolinsa siinä.

Sisältö

Ratkaisumyynnin prosessi
Tarjouksen laatiminen
Ratkaisumyynnin neuvottelut

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Työvälineet myynnin ja palvelun ympäristössä, Viestinnän perusteet kotimaisilla kielillä (Suomi), Orientaatio ICT- ja liiketoiminta, Yrityksen toiminnot ja ICT-alan sopimukset tai vastaavat tiedot.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa ja osoittaa seuraavilla tavoilla:

a. lähiopetus ja itsenäinen työskentely
b. verkko-opetus ja itsenäinen työskentely
c. omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen, Work&Study)
d. tunnistuttamalla aiemmin hankitun osaamisen (AHOT).

Arviointikriteerit - arvosana 1

Ryhmä osoittaa, että tuntee joiltakin osin ratkaisumyynnin prosessien vaiheet.
Ryhmä ei osaa kunnolla hyödyntää erilaisia menetelmiä ratkaisumyynnin prosessin eri vaiheissa (tarkennukset, tarjousasiakirjat, ryhmän työskentely/viestintä), joilla huomioidaan asiakkaan tarpeita.
Vertaisarvioinnin perusteella opiskelija osallistuu vähän ryhmän toimintaan. Vähäinen itsenäinen panostus.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Ryhmä osoittaa, että tuntee ratkaisumyynnin prosessien vaiheet.
Ryhmä osaa hyödyntää erilaisia menetelmiä ratkaisumyynnin prosessin eri vaiheissa, jotta asiakkaan todellisiin tarpeisiin vastataan.
Opiskelija osallistuu hyvin ryhmän toimintaan. Hän osaa toimia melko itsenäisesti.
Aktiivinen osallistuminen ryhmän työskentelyyn.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Ryhmä tuntee erittäin hyvin ja asiakaslähtöisesti
ratkaisumyynnin prosessien vaiheet ja asiakkaan todellisiin tarpeisiin vastaamisen.
Ryhmä osaa hyödyntää hyvin erilaisia tekniikoita ja työkaluja ratkaisumyynnin prosessin eri vaiheissa ja  ottaa huomioon asiakkaan todelliset prosessit ja tarpeet ryhmäneuvotteluissa.
Erittäin aktiivinen osallistuminen ryhmän työskentelyyn ja työn eteenpäin viemiseen
Hyvä kyky toimia itsenäisesti.
Yksilön innovatiivisuus, positiivinen asenne ja aikataulujen noudattaminen.

Oppimateriaalit

Tarkentuu toteutuskohtaisesti

Siirry alkuun