Service design ja tuotekehitys palvelutuotteissaLaajuus (10 op)

Opintojakson tunnus: REG3RY003

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op
Opetuskieli
suomi
englanti

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
tuntee palvelumuotoilun ja asiakaslähtöisen palvelutuotteen kehittämisen keskeiset käsitteet ja konseptit
osaa analysoida toimintaympäristöä ja ennakoida uusia mahdollisuuksia palveluliiketoiminnan kehittämiselle
osaa soveltaa tietoa, malleja ja menetelmiä käytännön palvelutuotteiden ja -konseptien kehittämistyössä.

Sisältö

Opintojaksolla syvennytään palvelutuotteiden ja -konseptien kehittämisen menetelmiin. Käyttäjäkokemuksen tutkimus antaa uudenlaisia lähestymistapoja palveluliiketoiminnan kehitystyöhön, ja muotoiluosaamisen yhdistäminen palveluliiketoimintaan on luonut uuden lähestymistavan, palvelumuotoilun, palveluliiketoiminnan kehittämiseen. Palvelumuotoilulla tarkoitetaan palvelujen innovointia, kehittämistä ja suunnittelua muotoilun menetelmin. Se tarjoaa uudenlaisen lähestymistavan kokemuksen tuotteistamiselle ja palveluympäristön kehittämiselle, ja täydentää perinteisiä palveluiden kehittämisen malleja ja menetelmiä.

Teemat:
asiakaslähtöinen tuotekehitysprosessi
palvelukonseptien mallintaminen, palvelujen kilpailukykytekijät
elämyksen ja käyttäjäkokemuksen mallintaminen
palveluiden tuotekehityksen ja palvelumuotoilun prosessimallit
palveluiden tuotekehityksen ja palvelumuotoilun työvälineet
innovaatiotyöskentely ja sen johtaminen palveluiden tuotekehityksessä
palveluiden profilointi ja erilaistaminen
palveluinnovaation tuotteistaminen, brändääminen ja kaupallistaminen

Siirry alkuun