Visual CommunicationLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: NRD2PO202

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
ruotsi

Osaamistavoitteet

Kursen fokuserar på visuell kommunikation i marknadsföring. Den introducerar och ger en inblick i visualiseringsmetoder som används i grafisk produktion.

Syftet är att studeranden lär sig välja mellan olika visualiseringsmetoder för olika situationer, och använda design som ett strategiskt verktyg. Modulen främjar bl.a. följande kompetensområden: professionell visuell kommunikation, grafisk kommunikation, reklamkommunikation, informationsdesign. Modulen uppmuntrar till normkritiskt tänkande, och en nyfiken inställning till omvärlden samt utvecklar den studerandes problemlösningsförmåga. Kursen i visuell kommunikation ger färdigheter till avläsning, analys och tolkning av visuellt kanaliserade budskap och hur de tolkas. Under kursen utvecklas kunskaper om estetik, färg och form.

Esitietovaatimukset

Den studerande bör ha utfört tidigare nordiska studier vid Haaga-Helia då kursen inleds. Kunskaper i Adobes programvaror Illutrator, Indesign och Photoshp är också nödvändiga.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Kursen är praktiskt uppbyggd, inlärningen sker genom mångsidiga uppgifter. En viktig del av inlärningsprocessen är presentation, utvärdering och reflektion över av egna och andras kursarbeten.

Arviointikriteerit - arvosana 1

Den studerande har vissa kunskaper i analytiskt och kritiskt tänkande, och innehar en någorlunda god problemlösningsförmåga. Den studeranden kan kommunicera sina idéer. Har förståelse för bildens språkliga dimensioner och kan genom visuella uttryck skapa mening. Den studerande känner till olika uttrycksmedel inom grafisk design och har en del kunskap om olika synsätt, metoder och verktyg för att lösa kommunikativa utmaningar. Den studerande behärskar Adobes programvaror för grafisk produktion till den del att hen kan utforma enklare produktioner på för olika sammanhang. Den studeranden behöver rätt mycket handledning i sitt arbete. Hen har samarbetsförmåga och kan i stora drag utvärdera sitt eget arbete.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Den studerande har goda kunskaper i analytiskt och kritiskt tänkande, förmåga att kontextualisera och lösa problem. Den studeranden kan utförligt kommunicera sina idéer. Har god förståelse för bildens språkliga dimensioner och kan genom visuella uttryck skapa mening. Den studerande har förståelse för olika uttrycksmedel inom grafisk design och goda insikter i olika synsätt, metoder och verktyg för att lösa kommunikativa utmaningar. Den studerande behärskar Adobes programvaror för grafisk produktion väl och utformar produktioner på ett sätt som är anpassat till ett givet syfte och sammanhang. Den studeranden arbetar rätt självständigt och har god samarbetsförmåga och förmåga att utvärdera sitt eget arbete.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Den studerande har utmärkta kunskaper i analytiskt och kritiskt tänkande, förmåga att kontextualisera och lösa problem. Den studeranden kan utförligt och nyanserat kommunicera sina idéer. Har djup förståelse för bildens språkliga dimensioner och kan genom visuella uttryck skapa mening. Den studerande har en bred förståelse för olika uttrycksmedel inom grafisk design och en övergripande förståelse för olika synsätt, metoder och verktyg för att lösa kommunikativa utmaningar. Den studerande behärskar Adobes programvaror för grafisk produktion väl och utformar med säkerhet produktioner på ett sätt som är anpassat till ett givet syfte och sammanhang. Den studeranden arbetar självständigt och har god samarbetsförmåga och förmåga att utvärdera sitt eget arbete.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

KURSUPPGIFT 1 (individuellt arbete): 20%: Sidombrytning, uppslag som styr blicken
KURSUPPGIFT 2 Individuell arbete: 25%: Förpackningsdesign, öletikett |glasunderlag
KURSUPPGIFT 3 (grupparbete): 35% Normbrytande reklam del 1 och 2

Närvaro och aktivitet 20% inlämnade kursuppgifter, närvaro och aktivt deltagande. Förutom kursuppgifterna ingår sammanlagt fem inlämningsuppgifter i kursprogrammet. Uppgift som inte lämnats in påverkar aktivitetsvitsordet -1 p.

Oppimateriaalit

Handledarens föreläsningsmaterial
Annat nätbaserat material

Go back to top of page