Leading Human ResourcesLaajuus (5 cr)

Course unit code: LEA2RM201

General information


ECTS credits
5 cr
Teaching language
Finnish

Learning objectives

Opiskelija kehittää tietoisesti organisointitaitojaan johtamismallien pohjalta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• osaa käyttää luovia ongelmanratkaisumenetelmiä
• osaa tunnistaa omia ja ryhmän mahdollisuuksia
• osaa soveltaa itsensäjohtamisen taitoja
• osaa toimia alansa ja yhteisön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
• osaa organisoida erilaisten ryhmien tavoitteellista toimintaa
• osaa soveltaa johtamisteorioita
• ymmärtää toimivan tiimin lähtökohdat ja yksilön roolin siinä

Contents

Työyhteisöttaidot ja vuorovaikutus
Ryhmän johtamiseen liittyvät teoriat ja menetelmät
Projektinhallinta
Erilaiset ongelmanratkaisumenetelmät

Starting level and linkage with other courses

Itsensä johtamisen perustaso

Implementation methods, demonstration and Work&Study

Lähiopetustoteutus, johon liittyy oppimistehtäviä, projektityöskentelyä, itsenäistä työskentelyä sekä tentti
Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen eli opinnollistaminen, mikäli opiskelija pystyy oppimaan opintojakson sisällöt työssään/harrastuksessaan. Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.
Näyttö (jos opiskelija hallitsee jo opintojakson sisällöt). Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta

Assessment criteria - grade 1

Osaa nimetä ja kuvata työryhmän johtamisen teoriat ja niiden vaikutuksen toiminnan tuloksiin.
On jossain määrin sitoutunut ryhmän toimintaan
Panostaa vähän tuloksien aikaansaamiseksi käytännön toiminnassa.
Tunnistaa työryhmään/tiimin toimintaan liittyvät ongemat.

Assessment criteria - grade 3

Tunnistaa ja analysoi eri ryhmän johtamisen teorioita ja osaa argumentoida niiden sopivuutta eri tilanteisiin.
Osaa esitellä ja perustella eri itsenä ja ryhmän johtamsen malleja ja selittää niiden vaikutusta organisaatioon.
Tunnistaa eri roolien merkityksen ryhmätoiminnassa, toimii ryhmänsä aktiivisena jäsenenä ja osaa tarvittaessa auttaa muita.
Tunnistaa ryhmän ja sen jäsenten ongelmia ja osaa auttaa niiden ratkaisemisessa.
Panostaa tuloksien aikaansaamiseksi käytännön toiminnassa.

Assessment criteria - grade 5

Osaa tulkita, soveltaa ja perustella eri ryhmän johtamisen tapoja käytännön timinnassa.
Tunnistaa eri ryhmäroolien mahdollisuudet toiminalle
Osaa koota toimivan tiimin/työryhmän ja johtaa sitä tai argumentoida eri ryhmien johtamistapoja ja rooleja.
Osaa muuttaa johtamistapaansa kulloisellekin ryhmälle sopivaksi.
Osaa motivoida ja innostaa ryhmäänsä pääsemään tulokseen.
Tunnistaa ryhmässään vallitsevat ongelmat ja osaa tomia niiden ratkaisemiseksi.

Assessment criteria, approved/failed

Opintojakson suorittaminen edellyttää tehtävien läpäisemistä. sekä kaikkien harjoitustehtävien hyväksyttyä suorittamista.

Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.

Learning materials

Opettajan jakama materiaali
Kirjallisuus soveltuvin osin
Alahuhta, Matti. 2015. Johtajuus, kirkas suunta ja ihmisten voima. Docendo
Armstrong, M. 2012. Armstrong’s Handbook of Human Resource Management Practice
Branson, Richard. 2014. The Virgin Way: Everything I Know about Leadership
Brooks, I. 2009.Organisational Behaviour Individuals, Groups and Organisation 4th editon, Pearson Education Limited
Goleman, Daniel. 2013. Focus The Hidden Driver of Excellence. Bloomsbury Publishing Plc
Kaijala, M. 2016. Rekrytointi Tehtävään vai yhtiöön. Talentum.
Keltikangas-Järvinen L. (2016). ”Hyvät tyypit” Tempperamentti ja työelämä. WSOY.
Laloux, Frederic. 2016. Reinventing Organizations
Lämsä, A-M. & Päivike, T. 2010. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet
Torkkola, S. (2016). Lean asiantuntijatyön johtamisessa. Talentum.
Viitala, R. 2013. Henkilöstöjohtaminen Strateginen kilpailutekijä. Edita

Go back to top of page