Matkailuliiketoiminnan esimiestyö ja toimiva työyhteisö (5op)
Opintojakson tunnus: LEA2RL001
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
 - 5 op
 
- Opetuskieli
 - suomi
 
Osaamistavoitteet
•	tuntee esimiestyön ja palvelujohtamisen käytäntöjä muuttuvassa toimintaympäristössä
•	ymmärtää työsuhdejärjestelyjen, matkailualan työehtosopimusten ja työvuorosuunnittelun merkityksen matkailuliiketoiminnan johtamisessa ja osaa soveltaa yhtä matkailualan työehtosopimusta työvuorosuunnittelussa
•	ymmärtää tiimityön dynamiikkaa, tiimin jäsenten johtajuuden ja roolien kehittymistä
•	osaa suunnitella eri tapoja organisoida tuloksellista palvelutyötä
•	osaa edistää ja tukea omaa ja työyhteisön työhyvinvointia matkailuliiketoiminnassa
                    
Sisältö
•	Palvelujohtaminen ja tuloksellinen esimiestyö
•	Erilaisten työsuhteiden käyttö ja työjärjestelyjen vaikutukset palveluun ja työhyvinvointiin
•	Työn organisoinnin ja työn eri muotoja
•	Matkailualan  keskeiset työehtosopimukset
•	Työvuorosuunnittelun monipuolinen rooli liiketoiminnan onnistumisessa
•	Tiimityö: kohtaamisia, yhteistyötä, ristiriitoja ja onnistumisia
•	Arvostava vuorovaikutus sekä psykologinen ja sosiaalinen pääoma
•	Puheeksiotto  ja varhaisen välittämisen malli
                    
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän moduulin osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a.	Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät päivä-, monimuotototeutuksena
b.	Tentti ja/tai oppimistehtävä(t)
c.	Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) 
d.     Itsenäinen suoritus
e.      AHOT
                    
Oppimateriaalit
Kirjallisuus annetaan kurssin alussa
                    
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Ei lähtötasoa tai sidonnaisuuksia
                    
Arviointikriteerit - arvosana 1
Tunnistaa palveluorganisaation esimiestyön perustehtävät ja käytännöt. Osaa selittää työehtosopimusten tarkoituksen ja merkityksen työyhteisön johtamisessa. Tunnistaa tiimin kehitysvaiheet ja tiimirooleja.Ymmärtää työhyvinvoinnin merkityksen yksilölle ja yritykselle.
                    
Arviointikriteerit - arvosana 3
Ymmärtää palveluorganisaation esimiestyön ja organisoinnin yhteyksiä tuottavuuteen ja työhyvinvointiin. Osaa soveltaa vähintään yhtä alan työehtosopimusta työjärjestelyissä ja työvuorosuunnittelussa. Tunnistaa tiimirooleja ja osaa arvioida niiden hyödyllisyyttä tiimin onnistumisen kannalta.
                    
Arviointikriteerit - arvosana 5
Osaa arvioida ja kehittää palveluorganisaation esimiestyötä. Osaa organisoida tuloksellista palvelutyötä sekä kehittää työyhteisön työhyvinvointia. Osaa reflektoida omaa toimintaansa ja sen vaikutuksia tiimissä tai työyhteisössä.