Myynnin esimiestyöLaajuus (3 op)
Opintojakson tunnus: LEA2LZ007
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on tarkastella myynnin johtamista esimiestyön näkökulmasta. Opintojaksolla keskitytään myyjien- ja myyntitiimien johtamiseen. Tavoitteena on lisätä opiskelijan ymmärrystä esimiehen tehtävistä ja rooleista ja antaa valmiuksia tiiminvetäjän taitojen ja esimiesosaamisen kehittämiseen.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää myynnin esimiestyöhön liittyvät odotukset, vaatimukset ja vastuut. Hän ymmärtää esimiestyön merkityksen huippusuoritusten mahdollistajana ja onnistumisen kulttuurin luojana sekä tuntee esimiestyöhön liittyvät keskeiset henkilöstöjohtamisen työkalut ja menetelmät. Opiskelija osaa tunnistaa ja ratkaista erilaisia esimiestyöntilanteita.
Sisältö
- Esimiehen tehtävät ja roolit
- Esimiesosaaminen
- Suorituksen johtaminen
- Kehityskeskustelut
- Vuorovaikutus esimiestyössä
- Esimiehen vastuu työhyvinvoinnista
- Vaikeat johtamistilanteet
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelija on suorittanut Myyntityön koulutusohjelman pakolliset 1. - 3. lukukauden tai vastaavat opinnot.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Oppiminen tapahtuu lähiopetuksessa keskusteluluentojen, harjoitusten, videoiden ja yhteistoiminnallisen oppimisen avulla. Etätehtävän avulla tarkastellaan esimiestyötä omien kokemusten ja opintojaksolla käsiteltyjen teemojen valossa.
Vaihtoehtoisesti opinnollistaminen, jos opiskelijalla on käytännön kokemusta lähiesimiehenä toimimisesta.
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opiskelija
- tuntee lähiesimiehen tehtävät ja vuorovaikutustilanteet pääpiirteissään
- tunnistaa lähiesimiehen roolin, mutta asettuu yleensä alaisen rooliin työyhteisön eri tilanteissa
- tunnistaa esimieheltä odotettavan kommunikaation, mutta käyttää pääosin alaisen rooliin liittyvää viestintää
- osallistuu melko vähä ryhmän toimintaan, oma panos jää vähäiseksi
Arviointikriteerit - arvosana 3
Opiskelija
- tuntee lähiesimiehen tehtävät ja vuorovaikutustilanteet
- osaa asettua toisaalta lähiesimiehen ja toisaalta alaisen rooliin työyhteisön eri tilanteissa
- osaa kommunikoida lähiesimieheltä odotetulla tavalla ja tunnistaa alaisen viestinnän
- osallistuu hyvin ryhmän toimintaan ja osaa toimia melko itsenäisesti
Arviointikriteerit - arvosana 5
Opiskelija
- tuntee erinomaisesti lähiesimiehen tehtävät ja vuorovaikutustilanteet
- osaa erinomaisesti asettua toisaalta lähiesimiehen ja toisaalta alaisen rooliin työyhteisön eri tilanteissa
- osaa kommunikoida erinomaisesti lähiesimieheltä odotetulla tavalla ja pystyy tukemaan alaisen viestintää
- osallistuu erittäin aktiivisesti työskentelyyn ja ryhmän toimintaan
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arvionti asteikolla 1 -5.
Esimiestilanteen videointi 40 %
Oppimistehtävä 40 %
Osallistuminen lähityöskentelyyn 20 %
Toteutussuunnitelmissa on tarkemmat kuvaukset.
Oppimateriaalit
Hyppänen, R. 2007. Esimiesosaaminen - Liiketoiminnan menestystekijä. Edita, Järvinen, P. 2012. Onnistu esimiehenä. SanomaPro. Helsinki, Kuusela, S. 2012. Esimiehen vuorovaikutustaidot. SanomaPro. Helsinki, Laine, N. & Surakka, T. 2011. Käsikirja ammattimaiseen esimiestyöhön
Muu opettajan jakama materiaali