Itsensä johtaminen ja tiimityö 1Laajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: LEA1LP101

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Moduuli on osa Porvoo Campuksen osaamisperusteisen opetussuunnitelman perusopintoja, ja siinä kehitetään mm. seuraavia osaamisalueita: itsereflektointi, tulevaisuuden työelämätaidot, ajan- ja stressinhallinta, ketteryys ja ammattimainen asenne, ammattimainen viestintä, itsensä johtaminen ja urasuunnittelu. Tällä moduulilla on rinnakkaismoduuleja, joissa on samat osaamistavoitteet mutta joissa huomioidaan toimialakohtaiset erityispiirteet.

Sisältö

ryhmätyöskentely ja ryhmähengen luominen (1. lukukausi)
monikulttuurisuus (1. lukukausi)
ajanhallinta (1. lukukausi)
ammattimainen viestintä ja IT-välineet (1. ja 2. lukukausi)
projektityötaidot (1. ja 2. lukukausi)
itsereflektointi (1. ja 2. lukukausi)
palautteen antaminen ja vastaanottaminen (1. ja 2. lukukausi)
verkostoituminen (1. ja 2. lukukausi)
työllistyminen ja urasuunnittelu (2. lukukausi)
henkilökohtainen brändäys ja ammattimainen toimiminen sosiaalisessa mediassa (2. lukukausi)

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Moduulilla ei ole lähtötasovaatimuksia. Moduuli on sidoksissa kaikkiin 1. tason moduuleihin. Tämä ensimmäisen lukukauden moduuli on ensimmäinen osa toista samannimistä moduulia. Toinen osa suoritetaan lukukaudella 2. Moduulin sisällöt toteutetaan lukukausiprojekteissa.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

a) Lähiopetustoteutus, johon liittyy oppimistehtäviä, projektityöskentelyä, itsenäistä työskentelyä sekä mahdollinen tentti

b) Itsenäinen työskentely, tuotoksena kirjallisuuteen perustuva laaja raportti.

c) Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen eli opinnollistaminen, mikäli opiskelija pystyy oppimaan opintojakson sisällöt työssään/harrastuksessaan. Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.

d) Näyttö (jos opiskelija hallitsee jo opintojakson sisällöt). Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.

Moduuliin sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opiskelija reflektoi auttavasti omia lähtökohtiaan ja tarpeitaan. Opiskelijan ajan- ja stressinhallinta on vielä varsin heikkoa. Palautteen antaminen ja vastaanottaminen on opiskelijalle haasteellista. Opiskelijan kyky suhtautua ja sopeutua erilaisiin ihmisiin ja kulttuureihin sekä monikulttuurisuuteen on vielä rajallinen. Opiskelija osallistuu projektin suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin pienellä panostuksella. Opiskelija tarvitsee apua motivaation etsimisessä.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Opiskelija reflektoi hyvin omia lähtökohtiaan ja tarpeitaan. Hän kykenee sietämään stressiä ja hallitsemaan ajankäyttöään. Opiskelija kykenee antamaan ja vastaanottamaan palautetta. Hän ymmärtää erilaisuutta niin henkilö- kuin kulttuurienkin tasolla, ja kykenee sopeutumaan erilaisiin kulttuuriympäristöihin melko hyvin. Opiskelija on itseohjautuva ja päämäärätietoinen.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Opiskelija kykenee reflektoimaan lähtökohtiaan, tarpeitaan ja toiveitaan sekä ajattelemaan kriittisesti. Opiskelijalla on erinomaiset ajan- ja stressinhallintakyvyt. Opiskelija pystyy niin antamaan kuin vastaanottamaan rakentavaa palautetta. Hän ymmärtää erilaisuutta niin henkilö- kuin kulttuurienkin tasolla, ja sopeutuu sujuvasti erilaisiin kulttuuriympäristöihin. Opiskelija on erinomaisen itseohjautuva ja päämäärätietoinen.

Oppimateriaalit

Aiheeseen liittyvä kirjallisuus (myös E-kirjat ja online-artikkelit)

Verkkotutoriaalit

Yritysten Internet-sivut

Toimialaan liittyvät raportit ja tilastot

Liike-englannin perusterminologia

Muu aiheeseen liittyvä materiaali

Sosiaalisen median kanavat

Lisätiedot

Mikäli opiskelija on saavuttanut vaadittavan osaamisen esimerkiksi aikaisemmissa työtehtävissä, harrastuksissa tai muissa opinnoissa, hän voi osoittaa osaamisensa ja edetä opinnoissa ripeämmin. Katso lisätiedot ja ohjeet aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta (AHOT) MyNetistä tai www-sivuilta.

Siirry alkuun