Luova kirjoittaminen journalisteilleLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: JOU8KJ101

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

tunnistaa oman kirjoittamisprosessinsa vahvuudet ja esteet
osaa käyttää luovan kirjoittamisen metodeja omien kirjoittamistaitojen kehittämiseen
osaa tuottaa ideoita ja kehitellä niitä eteenpäin erilaisiksi teksteiksi
osaa keskustella teksteistä
osaa arvioida kirjoittamisprosessiaan ja omaa oppimistaan.

Sisältö

freewriting-metodi ja treenikirjoittaminen luovan kirjoittamisen lähtökohtina
tekstin tekemisen tekniikoita
kielen keinot
tekstien jakaminen ja niistä keskusteleminen
oman kirjoittamisprosessin reflektointi

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Journalistinen kirjoittaminen tai vastaavat tiedot ja taidot

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Lähiopetus ja siihen liittyvät kirjoitustehtävät.
Aiemmin hankitun osaamisen näytöt opettajalle vähintään kaksi viikkoa ennen lähiopetuksen alkua. Näytöksi käy 3-5 luovan kirjoittamisen kriteereihin soveltuvaa tekstiä ja oppimistavoitteita oman osaamisen näkökulmasta reflektoiva essee (2-3 sivua). Lisäksi perehtyminen yhteen lähdeteokseen. Teoksesta kirjoitetaan 2-3 sivua otsikolla Mitä uutta / hyödyllistä opin luovasta kirjoittamisesta.

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opiskelija kuvaa omaa oppimis- tai kirjoittamisprosessia, tunnistaa onnistumisensa ja kehittämiskohteensa. Tekee annetut kirjoitustehtävät. Osallistuu keskusteluun ja ryhmän toimintaan jonkin verran.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Edellisten lisäksi
Opiskelija analysoi jonkin verran omaa työprosessiaan, tekstejään ja oppimistaan.?Osaa soveltaa opiskeltavaa asiaa kirjoitustehtäviä tehdessään. Osallistuu ryhmän toimintaan melko aktiivisesti.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Edellisten lisäksi
Opiskelija analysoi ja arvioi työprosessin ja oman oppimisensa kypsästi ja perustellen. Kirjoitustehtävät on tehty opiskeltavaa asiaa soveltaen, luovasti ja omaperäisyyttä osoittaen. Pohtii opitun hyödyntämistä omassa työssä. On aktiivinen ja rakentava ryhmässä.

Oppimateriaalit

Oheislukemistona voidaan käyttää opettajan valinnan mukaan osia esim. seuraavista
Goldberg, Natalia: Luihin ja ytimiin
Hirvonen, Elina, Silfverberg, Anu: Sata sivua tekstintekijän harjoituskirja
Jääskeläinen, Miisa: Sana kerrallaan
Karjula Emilia (toim.) Kirjoittamisen taide & taito.
Luovan kirjoittajan työkirja. 20 kirjailijaa, 70 sormiharjoitusta
Tuominen, Taija: Minusta tulee kirjailija

Siirry alkuun