News and Current Affairs ReportingLaajuus (7 cr)

Course unit code: JOU2KJ202A

General information


ECTS credits
7 cr
Teaching language
Finnish

Learning objectives

Opintojakson suoritettuaan opiskelija?
• osaa työskennellä monimediatoimituksessa eri rooleissa.
• osaa hakea tietoa eri lähteistä ja arvioida tiedon luotettavuutta.?
• osaa tehdä uutisia ja ajankohtaisjuttuja eri julkaisukanaviin.
• osaa hyödyntää sosiaalista mediaa journalistisiin tarkoituksiin.
• osaa hyödyntää aiemmin hankkimiaan taitoja esim. haastattelemisesta, kuvajournalismista ja videotyöskentelystä.

Contents

• työskentely ja vuorovaikutus toimituksessa tiimeinä, työpareina ja itsenäisesti
• verkkolehden toimittaminen?
• uutiskriteerit ja uutisten tiedonlähteet?
• uutis- ja ajankohtaisjuttujen ideointi ja suunnittelu?verkkolehteen
• eri kanavien ja julkaisujen vaatimukset, versiointi?
• editointi ja hyvä uutiskieli
• somen hyödyntäminen.

Starting level and linkage with other courses

Edeltävyys Journalistin työ 1 (JOU1KJ101) tai vastaavat taidot. Kytkeytyy läheisesti opintojakson osaan Verkkojulkaisemisen perusteet (JOU2KJ202C, 2 op).

Implementation methods, demonstration and Work&Study

a) Osallistuminen lähiopetukseen + toimitustyöskentelyyn (Newsroom)?+ tehtävät

TAI

b) Osallistuminen osaan lähiopetuksesta + projektityöskentely.?

TAI?

c) Oppimispäiväkirja/portfolio omasta, syksyn 2019 aikana tehtävästä uutis- tai ajankohtaistoimittajan työstä (opinnollistaminen).

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)?
Opintojaksolla ja sen osissa noudatetaan aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamismenettelyä (AHOT). Opiskelija on yhteydessä vastaavaan opettajaan ennen opintojakson osan alkua tai tulee 1. tapaamiseen ja sopii yksityiskohdista tämän kanssa.?

Työelämäyhteydet ?
Vierailijat (Viikon vieras -sarjassa) ja toimitusvierailut.

Assessment criteria - grade 1

Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä, toimii ohjatusti tyypillisissä ammattitilanteissa, toimii ryhmässä aktiivisesti, tunnistaa oman osaamisensa ja haluaa jakaa tietoa muille, osoittaa?alan kirjallisuuden ja lähteiden tuntemusta; tuottaa osaamistavoitteiden mukaista aineistoa, joka on mahdollista muokata julkaisukelpoiseksi.

Assessment criteria - grade 3

Edellisten lisäksi opiskelija soveltaa hankkimaansa tietoa vaihtelevissa tilanteissa, toimii ammatillisissa tilanteissa itsenäisesti, antaa rakentavaa palautetta, aikatauluttaa työnsä ja arvioi realistisesti? tehtävien vaatiman ajan; tuottaa osaamistavoitteiden mukaista aineistoa, joka on verraten helposti muokattavissa julkaisukelpoiseksi.

Assessment criteria - grade 5

Edellisten lisäksi opiskelija omaksuu ja soveltaa uusia toimintatapoja ja -malleja omassa toiminnassaan, hakee rakentavia ratkaisuja ryhmän ongelmatilanteissa, arvioi toimintaansa ja löytää kehittämistarpeita; tuottaa osaamistavoitteiden mukaista aineistoa, joka on pienin muutoksin julkaistavissa.

Learning materials

STT-Lehtikuvan tyylikirja https://stt.fi/tyylikirja/esittely/

Juntunen, L. 2011. Leikkaa–liimaa-journalismia?
Tutkimus uutismedian lähdekäytannöistä. Helsingin yliopisto.
Luettavissa: http://www.helsinki.fi/crc/Julkaisut/leikkaaliimaa_raportti.pdf

Kuutti, H. 2015.Todenmukainen journalismi.
http://www.hssaatio.fi/wp-content/uploads/2015/05/TODENMUKAINEN-JOURNALISMI_verkkojulkaisu.pdf??
Docendo.

Jaakkola, J. 2013 (lisäp. 2016-18) Hyvä journalismi: käytännön opas.
Kansanvalistusseura.

Kielitoimistonohjepankki.fi sekä Kielitoimistonsanakirja.fi

Go back to top of page