Urheilu- ja hyvinvointitapahtuman järjestäminenLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: ENT4LH102A

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

• Ymmärtää kokonaisvaltaisesti yrittäjämäisyyden merkityksen urheilutapahtumaa järjestettäessä ja omaa kyvyt järjestää vastaavan tapahtuman tulevaisuudessa yrittäjämäisesti
• Ymmärtää syvällisesti urheilutapahtuman systemaattisen ansaintalogiikan rakentamisen vaiheet
• Tunnistaa ja osaa analysoida syvällisesti kilpailevia toimijoita markkinoilta
• Osaa laatia kattavasti urheilutapahtuman projektisuunnitelman ja tunnistaa järjestettävän tapahtuman kilpailuedun
• Ymmärtää kattavasti sponsoroinnin käsitteenä sekä ymmärtää sponsoriyhteistyön merkityksen urheilutapahtumalle
• Tunnistaa yhteistyön merkityksen urheilutapahtumaa järjestettäessä ja osaa analysoida kattavasti yhteistyön tuomaa lisäarvoa
• Osaa arvioida analyyttisesti omaa oppimistaan prosessin aikana
• Osaa ottaa johtavaa roolia tapahtumaa järjestettäessä

Sisältö

. Urheilutapahtuman järjestäminen
. Tapahtumajärjestämisen ansaintalogiikka
- Yrittäjyys urheiluliiketoiminnassa
- Urheiluliiketoiminnan perusteet
- Sponsorointi
- Tapahtuman budjetointi

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Opintojaksossa ei ole edeltävyysehtoja. Opintojakso soveltuu kaikille yrittäjyydestä kiinnostuneille opiskelijoille koulutusohjelmasta riippumatta. Opintojakson opintoihin voi tulla missä vaiheessa opintoja tahansa eikä omaa ideaa tarvitse olla

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

- Lähiopetus
- Yrittäjämäinen työskentely
- Tehtävät
- Projektityöskentely
- Itsenäinen työskentely
- Yritysvierailut

Arviointikriteerit - arvosana 1

• Tunnistaa yrittäjämäisyyden merkityksen urheilutapahtumaa järjestettäessä
• Tunnistaa urheilutapahtuman systemaattisen ansaintalogiikan rakentamisen vaiheet
• Tunnistaa kilpailevia toimijoita markkinoilta
• Osaa laatia urheilutapahtuman projektisuunnitelman
• Tuntee sponsoroinnin käsitteenä sekä ymmärtää sponsoriyhteistyön merkityksen urheilutapahtumalle
• Tunnistaa yhteistyön merkityksen urheilutapahtumaa järjestettäessä
• Osaa arvioida omaa oppimistaan prosessin aikana

Arviointikriteerit - arvosana 3

• Ymmärtää kokonaisvaltaisesti yrittäjämäisyyden merkityksen urheilutapahtumaa järjestettäessä
• Ymmärtää kokonaisvaltaisesti urheilutapahtuman systemaattisen ansaintalogiikan rakentamisen vaiheet
• Tunnistaa ja osaa analysoida kilpailevia toimijoita markkinoilta
• Osaa laatia urheilutapahtuman projektisuunnitelman ja tunnistaa järjestettävän tapahtuman kilpailuedun
• Ymmärtää sponsoroinnin käsitteenä sekä ymmärtää sponsoriyhteistyön merkityksen urheilutapahtumalle
• Tunnistaa yhteistyön merkityksen urheilutapahtumaa järjestettäessä ja osaa analysoida yhteistyön tuomaa lisäarvoa
• Osaa arvioida analyyttisesti omaa oppimistaan prosessin aikana

Arviointikriteerit - arvosana 5

• Ymmärtää kokonaisvaltaisesti yrittäjämäisyyden merkityksen urheilutapahtumaa järjestettäessä ja omaa kyvyt järjestää vastaavan tapahtuman tulevaisuudessa yrittäjämäisesti
• Ymmärtää syvällisesti urheilutapahtuman systemaattisen ansaintalogiikan rakentamisen vaiheet
• Tunnistaa ja osaa analysoida syvällisesti kilpailevia toimijoita markkinoilta
• Osaa laatia kattavasti urheilutapahtuman projektisuunnitelman ja tunnistaa järjestettävän tapahtuman kilpailuedun
• Ymmärtää kattavasti sponsoroinnin käsitteenä sekä ymmärtää sponsoriyhteistyön merkityksen urheilutapahtumalle
• Tunnistaa yhteistyön merkityksen urheilutapahtumaa järjestettäessä ja osaa analysoida kattavasti yhteistyön tuomaa lisäarvoa
• Osaa arvioida analyyttisesti omaa oppimistaan prosessin aikana
• Osaa ottaa johtavaa roolia tapahtumaa järjestettäessä

Oppimateriaalit

Alaja, E. & Forssell, C. 2004. Tarinapeliä – sponsorin käsikirja – sponsoroinnin perusteet ja käytännön toimintaohjelma. Suomen Urheilumuseosäätiön julkaisuja n:o 29. Suomen Urheilumuseosäätiö. Helsinki

Alaja, E. 2000. Arpapeliä? Urheilumarkkinoinnin käsikirja. Suomen urheilumuseosäätiö. Helsinki.

Beech, J. & Chadwick, S. 2013. The Business of sport management. 2. painos. Harlow. Pearson

Itkonen, H., Ilmanen, K. & Matilainen, M. 2007. Urheilun sponsorointi Suomessa. Jyväsky-län yliopisto. Liikuntatieteen laitos. Jyväskylä.


Preston, C. A. 2012. Event Marketing – How To Successfully Promote Events, Festivals, Conventions, and Expositions. 2. painos. John Wiley & Sons. New Jersey.

Shank, M. & Lyberger, M. 2015. Sports marketing – a strategic perspective. 5. painos. Routledge. New Yor

Sippola Petra, Liikuntabisnes 2014,

Valanko, E. 2009. Sponsorointi – Yhteistyökumppanuus strategisena voimana. Talentum. Helsinki.

Opettaja voi suositella tarvittaessa myös muuta kirjallisuutta

Siirry alkuun