Matkailu globaalina teollisuutenaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: DES2RL002
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tuntee matkailun globaalina teollisuutena
• tuntee matkailun toimijat ja työpaikat matkailuklusterissa
• tietää matkailun vaikutukset
• omaksuu matkailuliiketoiminnassa vaadittavan markkinoinnillisen ajattelutavan
• tuntee matkailumarkkinoinnin kilpailukeinoja
Sisältö
* Matkailun toimialan ja matkailumarkkinoinnin peruskäsitteet
• Kansainvälisen matkailun viitekehys ja matkailijavirrat
• Matkailun klusteri
• Matkailun toimijat ja työpaikat
• Matkailu sosiaalisena, kulttuurisena ja taloudellisena ilmiönä
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Ei lähtötasovaatimuksia tai sidonnaisuuksia.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät ja tentit. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opiskelija nimeää joitakin matkailuteollisuuteen vaikuttavia tekijöitä
Opiskelija tuntee joiltakin osin matkailun vaikuttavuutta.
Opiskelija määrittelee matkailun klusterin ja antaa esimerkkejä klusterin toimijoista ja työpaikoista
Opiskelija nimeää erilaisia matkailun asiakasryhmiä ja matkailumarkkinoinnin kilpailukeinoja
Arviointikriteerit - arvosana 3
Opiskelija selittää matkailuteollisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja antaa esimerkkejä ilmiöiden välisistä riippuvuussuhteista.
Opiskelija vertailee matkailun vaikuttavuutta matkailualueittain.
Opiskelija esittelee matkailun klusterin eri toimijoiden yhteistyötä.
Opiskelija kuvailee esimerkkien avulla, miten asiakaskohderyhmä huomioidaan tuotteen markkinoinnissa ja myynnissä.
Arviointikriteerit - arvosana 5
Opiskelija arvioi matkailuteollisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja ilmiöiden välisiä riippuvuussuhteita eri näkökulmista. Opiskelijalla on perusteltuja näkemyksiä globaalista matkailutaloudesta.
Opiskelija ehdottaa ideoita uusiksi yhteistyömuodoiksi ja työpaikoiksi, sekä matkailun klusterin eri toimijoiden välillä että yli toimialarajojen
Opiskelija ideoi, miten matkailumarkkinoinnin kilpailukeinoja voisi käyttää uudella tavalla eri kohderyhmille