Service Prototypes and Service Launch MarketingLaajuus (5 cr)
Course unit code: CUS4LH103B
General information
- ECTS credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
Learning objectives
Tavoitteena on perehdyttää osallistujat monikanavaisiin palveluratkaisuihin sekä palvelukonseptien pohjalta tehtäviin prototyyppeihin. Moduulin suoritettuaan opiskelija ymmärtää erilaisten palvelukokonaisuuksien mahdollisuudet ja haasteet palvelukehityksessä. Opiskelija osaa rakentaa palveluprototyypin sekä suunnitella sille monikanavaisia markkinointi- ja jakeluratkaisuja perustuen yrityksen palvelustrategiaan.
Contents
Palvelujen asiakaslähtöinen suunnittelu
Asiakaspolut ja -prosessit suunnittelun lähtökohtina
Konseptit ja protot
Uuden palvelun markkinoille tulo: sisäinen- ja ulkoinen lanseeraus
Starting level and linkage with other courses
Opiskelija on suorittanut perusopintojen moduulit ja vähintään yhden liiketalouden suuntautumisen perusmoduulin tai hankkinut muulla tavalla vaadittavan osaamisen.
Opintojakso on osa Palveluliiketoiminta ja asiakkuudet –suuntautumista ja siihen kuuluvaa 10op:n moduulia Service Mill -palvelukehittämö. Moduulissa on kaksi osaa:
CUS4LH103A Palvelubrändit ja monikanavaiset palvelumallit 5 op sekä
CUS4LH103B Palveluprototyypit ja lanseerausmarkkinointi 5op
Implementation methods, demonstration and Work&Study
Päivätoteutus, monimuotototeutus, virtuaalitoteutus, opinnollistaminen.
PBL-tutoriaalit, luennot, harjoitukset ja ohjattu työpajatyöskentely
Opintojaksolla tehdään yritysten toimeksiannosta palvelukehittämiseen liittyviä toimeksiantoja
Assessment criteria - grade 1
Opiskelija
•tunnistaa asiakaslähtöisyyden merkityksen palvelukehityksessä
•tunnistaa prototyyppien roolin palvelukehityksessä
•tunnistaa lanseerausprosessin vaiheet
Assessment criteria - grade 3
Opiskelija
•tietää kuinka palveluprototyyppejä rakennetaan
•tunnistaa digitaalisten välineiden roolin palvelukehityksessä
•osallistuu aktiivisesti ryhmän jäsenenä projektin eteenpäin viemiseen
•osaa tehdä lanseeraussuunnitelman palvelutuotteelle
Assessment criteria - grade 5
Opiskelija
•osaa tuottaa asiakasymmärrykseen perustuen palveluprototyyppejä
•osaa valita ja hyödyntää tarkoituksenmukaisia työkaluja palvelukehityksessä
•osaa suunnitella monikanavaisia ratkaisuja palvelujen lanseeraamisessa
•ottaa vastuuta projektityhmän johtamisesta ja työn etenemisestä aktiivisesti
Assessment criteria, approved/failed
Arviointi perustuu
1) tutoriaalityöskentelyyn/työpajatyöskentelyyn/itsenäiseen työskentelyyn (50%)
2) projektin lopputuotokseen ja sen esittelyyn (50%)
Learning materials
Grönroos C. (2015) Palvelujen johtaminen ja markkinointi, Talentum (soveltuvin osin)
Stickdorn, M. & Schneider J. (2010) This is Service Design Thinking: – Basics – Tools - Cases
Stickdorn, Marc, Hormess, M.E, Lawrence, A. & Jakob Schneider (2017) This Is Design Doing, e-book.
Projektiin soveltuviin työkaluihin liittyvä kirjallisuus ja muut lähteet