Asiakkuus- ja markkinointiosaaminenLaajuus (6 op)

Opintojakson tunnus: CUS1LK101B

Opintojakson perustiedot


Laajuus
6 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelija tuntee asiakaslähtöisen, kokonaisvaltaisen markkinoinnin toiminta¬ympäristön ja -prosessin sekä osaa valita ja kehittää yrityksen markkina¬tilan¬teeseen sopivat kilpailu¬keino¬ratkaisut. Tavoitteena on myös, että opiskelija osaa opintojakson jälkeen keskeisen markkinoinnin sanaston sekä suomeksi että englanniksi.

Sisältö

Opiskelija perehtyy asiakasarvoa tuottavaan monikanavaiseen myyntiin ja markkinointiin. Hän oppii myyntityön ja asiakkaan kohtaamisen perustaidot.

• Mitä markkinointi on?
• Asiakkuus
• Markkinoinnin suunnittelu
• Markkinoinnin toimintaympäristö
• Asiakkaiden ostokäyttäytyminen ja ostopolku
• Markkinointi-informaation hankinta
• Markkinoinnin kilpailukeinot: tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä.

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Opiskelija on suorittanut moduulin Liiketoimintaosaaja BUS1LH102 tai hänellä on vastaava osaaminen.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Lähiopetustoteutus, jossa siihen liittyvät tehtävät, projektityöskentely, itsenäinen työskentely sekä tentit
Monimuotototeutus, jossa on osittain lähiopetusta ja osin verkko-oppimista tehtävineen, projektityöskentelyä verkossa ja lähitapaamisissa, itsenäistä työskentelyä sekä tentit
Virtuaalitoteutus, jossa on verkko-oppimista tehtävineen, projektityöskentelyä verkossa, projektin toteutus webinaarina sekä tentit
Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen)

Moduuliin sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.

Arviointikriteerit - arvosana 1

tuntee markkinoinnin kilpailukeinot.
tuntee erilaisia asiakastiedon lähteitä.
tunnistaa erilaisia asiakasryhmiä.
tunnistaa keskeisiä markkinointiin liittyviä juridisia näkökulmia.
tunnistaa asiakkaan ostopolun eri vaiheet.

Arviointikriteerit - arvosana 3

tuntee markkinoinnin kilpailukeinojen mahdollisuudet yrityksen menestyksen välineenä.
osaa hankkia asiakastietoa.
osaa ryhmitellä asiakkaita joidenkin kriteereiden avulla.
osaa hankkia tietoa markkinointiin liittyvien juridisten kysymysten ratkaisemiseksi.
osaa kuvata asiakkaan ostopolun erilaisissa palvelukanavissa.

Arviointikriteerit - arvosana 5

osaa soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja yrityksen menestyksen välineenä.
hyödyntää asiakastietoa asiakasymmärryksen kartoittamiseksi.
osaa ryhmitellä asiakkaita useiden kriteereiden avulla ja soveltaa ryhmittelyä asiakkuuden hoitamisessa.
ottaa toiminnassaan huomioon keskeiset markkinointiin liittyvät juridiset näkökulmat.
osaa kehittää asiakaskokemusta ostopolun tuottaman tiedon perusteella.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi Tentti 40%
Projektityö 60%

Oppimateriaalit

Armstrong, G. & Kotler, P. 2012. Marketing: an introduction, International edition, 11. painos tai uudempi. Upper Saddle River, New Jersey, Pearson Education, Inc.

Bergström, S. & Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi, 16. painos tai uudempi. Edita, Helsinki.

Siirry alkuun