Krea Creative - Creative PlanningLaajuus (5 cr)

Course unit code: CAM3LH101C

General information


ECTS credits
5 cr
Teaching language
Finnish

Learning objectives

Opintojakso valmentaa luovaan suunnittelutyöhön ja brändin rakentamiseen käytännössä. Opiskelija toteuttaa markkinointi- ja viestintätoimeksiannon asiakasyritykselle. Opiskelija tutustuu toimeksiannon kautta luovaan suunnittelutyöhön sekä tarinankerrontaan osana brändin rakentamista. Opiskelija osaa tehdä kvalitatiivisen tutkimuksen ja hyödyntää sen tuloksia luovassa suunnittelussa. Opiskelija tutustuu luovan alan asiantuntijapalveluihin ja tuntee niiden hankintaperiaatteet.

Contents

Opintojakso valmentaa luovaan suunnittelutyöhön ja brändin rakentamiseen käytännössä. Opiskelija toteuttaa markkinointi- ja viestintätoimeksiannon asiakasyritykselle.

Starting level and linkage with other courses

Suositellaan, että Asiakasosaaja-moduuli on suoritettu
Opintojakso on osa Markkinointi ja viestintä -suuntautumisen ja Palveluliiketoiminta ja asiakkuudet -suuntautumisen yhteistä runkomoduulia. Runkomoduulin osat ovat
Osa 1 Markkinoinnin ja viestinnän tutkimus 5 op
Osa 2 Palvelujen markkinoinnin suunnittelu 5 op
Osa 3 Krea Creative – Luova suunnittelutyö 5 op

Implementation methods, demonstration and Work&Study

Päivätoteutus, monimuotototeutus, virtuaalitoteutus, opinnollistaminen.
Opiskelijat toteuttavat tiimeissä markkinoinnin ja viestinnän käytännön kehittämisprojektin asiakasyritykselle. Yritysprojekteissa opiskelijat harjoittelevat luovalle alalle ominaisten työvälineiden ja menetelmien käyttöä sekä ottavat yrittäjämäisesti vastuun töiden saattamisesta julkaisukelpoiseksi asiakkaan kanssa sovitun aikataulun mukaisesti.
Aiemmin hankittu osaaminen on mahdollista osoittaa näytön avulla.

Assessment criteria - grade 1

Opiskelija
•tuntee brändin rakentamisen merkityksen osana yrityksen maineen kehittämistä.
•osaa kuunnella asiakkaan tarpeita ja tavoitteita.
•osallistuu kvalitatiivisen tutkimuksen tekemiseen ja ymmärtää sen merkityksen osana luovaa suunnittelutyötä.
•tuntee luovan suunnittelun vaiheet ja joitakin luovia ideointimenetelmiä.
•osallistuu luovaan suunnitteluun ja toteutukseen osana tiimiä sekä tuntee asiantuntijapalveluiden hankinnan, käytön ja tarjoamisen periaatteet.

Assessment criteria - grade 3

Opiskelija
•osaa rakentaa erottuvaa brändiä ja kehittää asiakasyrityksen mainetta luovan suunnittelun avulla.
•osaa huomioida asiakkaan tarpeet ja tavoitteet osana brändin rakentamista.
•osaa suunnitella ja toteuttaa kvalitatiivisen tutkimuksen sekä osaa hyödyntää sen tuloksia luovan suunnittelun perustana.
•tuntee hyvin luovan suunnittelun vaiheet ja osaa hyödyntää monipuolisesti luovia ideointimenetelmiä.
•osaa hakea luovia näkökulmia asiakkaan viestintätarpeisiin kohderyhmien tarpeiden perusteella.
•tuntee luovan alan asiantuntijapalveluiden hankintaprosessiin sekä osaa laatia luovan briefin.

Assessment criteria - grade 5

Opiskelija
•osaa rakentaa erottuvaa brändiä ja kehittää asiakasyrityksen mainetta oivaltavan luovan suunnittelun avulla.
•osaa huomioida asiakkaan tarpeet ja tavoitteet osana ammattimaista brändin rakentamista.
•osaa suunnitella ja toteuttaa asiakasyrityksen tarpeita tukevan kvalitatiivisen tutkimuksen sekä hyödyntää sen tuloksia ammattimaisesti luovassa suunnittelussa.
•hallitsee luovan suunnittelun vaiheet ja osaa hyödyntää ammattimaisesti ja oivaltavasti luovia ideointimenetelmiä.
•osaa valita luovia näkökulmia asiakkaan viestintätarpeisiin kohderyhmien ajattelua ja toimintaa ohjaavalla tavalla.
•tuntee yhteistyön ja vuorovaikutuksen pelisäännöt luovan alan palveluntarjoajien ja niiden asiakasyritysten välillä sekä osaa laatia ammattimaisen luovan briefin.

Assessment criteria, approved/failed

Tiimiarviointi, vertaisarviointi, yksilöarviointi, itsearviointi
Opintojakson suorittaminen edellyttää vahvaa ja tavoitteellista sitoutumista opintojakson lähitapaamisiin ja tiimityöskentelyyn. Arvosana määräytyy tiimin tuotosten perusteella (50 %) sekä opiskelijan oman sitoutumisen ja aktiivisuuden perusteella (50 %).

Learning materials

Ahto, O., Kahri, A. & Mäkinen, M. 2016. Bulkista brändiksi – käsikirja kasvuun ja kannattavuuteen. Docendo. Helsinki.
Bridging the Creative-Planner Divide. 2016.
https://www.warc.com/LatestNews/News/Bridging_the_creativeplanner_divide.news?ID=37191
Isaza, J. 2011. Everything I Know about Planning I Learned from Bernbach.
https://www.ddb.com/blog/creativity/everything-i-know-about-planni-1/
Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto. Brief-pohjat.
http://mtl.fi/fi/ohjeet/kilpailutus/brief-pohjat
Wong, V. 2016. Why 2016 is the Year of the Creative Planner.
http://www.cmo.com/opinion/articles/2016/3/9/why-2016-is-the-year-of-the-creative-planner.html#gs.FVfSgiI
Muu opintojaksolla sovittu materiaali.

Go back to top of page