Palvelujen ja markkinoinnin suunnitteluLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: CAM3LH101B
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on perehdyttää osallistujat palvelujen markkinoinnin suunnittelun kokonaisuuteen. Moduulin suoritettuaan opiskelija ymmärtää palvelujen markkinoinnin suunnitteluprosessin sekä osaa suunnitella markkinointia soveltuvia keinoja ja työkaluja käyttäen. Opiskelija osaa ottaa suunnittelussa huomioon liiketaloudelliset kannattavuusnäkökohdat ja soveltuvat mittaustavat.
Sisältö
Palvelujen markkinoinnin lähtötilanne analyysit
Palvelujen markkinoinnin strategiset valinnat
Markkinoinnin suunnitteluprosessi
Palvelujen markkinoinnin keinot ja painopisteet
Mittaaminen, analytiikka ja aikataulutus
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Suositellaan, että Asiakasosaaja-moduuli on suoritettu.
Opintojakso on osa Markkinointi ja viestintä -suuntautumisen ja Palveluliiketoiminta ja asiakkuudet -suuntautumisen yhteistä runkomoduulia. Runkomoduulin osat ovat
Osa 1 Markkinoinnin ja viestinnän tutkimus 5 op
Osa 2 Palvelujen markkinoinnin suunnittelu 5 op
Osa 3 Krea Creative – Luova suunnittelutyö 5 op
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Päivätoteutus, monimuotototeutus, virtuaalitoteutus, opinnollistaminen
Aiemmin hankittu osaaminen on mahdollista osoittaa näytön avulla
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opiskelija
•tuntee palvelujen markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen kokonaisuuden
•tiedostaa kilpailun ja kysynnän merkityksen suunnittelun perustana
•tunnistaa palvelujen markkinoinnin suunnittelun osat
•osallistuu projektiryhmän toimintaan
Arviointikriteerit - arvosana 3
Opiskelija
•tunnistaa suunnitteluprosessiin liittyvät keskeiset mittarit
•osaa ottaa huomioon kilpailun ja kysynnän suunnittelun lähtökohtina
•osaa hyödyntää pääosin suunnittelun prosessia
•osaa toimia ryhmässä ja perustella mielipiteensä
Arviointikriteerit - arvosana 5
Opiskelija
•osaa suunnitella kokonaisvaltaisesti palvelujen markkinointia
•osaa soveltaa kilpailu- ja kysyntätekijöitä suunnittelun perustana
•osaa ottaa suunnittelussa huomioon kannattavuusnäkökulmat perustellusti
•osaa määrittää suunnitteluprosessiin liittyvät keskeiset mittarit toiminnan arvioimiseksi
•ottaa vastuuta projektityhmän johtamisesta ja työn etenemisestä aktiivisesti
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi perustuu tenttiin 30 % ja projektityöhön 70 %
Molemmat osat on suoritettava hyväksytysti
Oppimateriaalit
Wood, M.B (2017). Essential Guide to Marketing Planning. Pearson.
Kurvinen,J & M.Seppä. (2016): B2B markkinoinnin & myynnin pelikirja – Yritysjohdon opas myyntiin ja markkinointiin.
Gerdt B. & Korkiakoski K., (2016): Ylivoimainen asiakaskokemus. Talentum (oheislukemista)