Palvelujen ja markkinoinnin suunnitteluLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: CAM3LH101B

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Tavoitteena on perehdyttää osallistujat palvelujen markkinoinnin suunnittelun kokonaisuuteen. Moduulin suoritettuaan opiskelija ymmärtää palvelujen markkinoinnin suunnitteluprosessin sekä osaa suunnitella markkinointia soveltuvia keinoja ja työkaluja käyttäen. Opiskelija osaa ottaa suunnittelussa huomioon liiketaloudelliset kannattavuusnäkökohdat ja soveltuvat mittaustavat.

Sisältö

Palvelujen markkinoinnin lähtötilanne analyysit
Palvelujen markkinoinnin strategiset valinnat
Markkinoinnin suunnitteluprosessi
Palvelujen markkinoinnin keinot ja painopisteet
Mittaaminen, analytiikka ja aikataulutus

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Suositellaan, että Asiakasosaaja-moduuli on suoritettu.
Opintojakso on osa Markkinointi ja viestintä -suuntautumisen ja Palveluliiketoiminta ja asiakkuudet -suuntautumisen yhteistä runkomoduulia. Runkomoduulin osat ovat
Osa 1 Markkinoinnin ja viestinnän tutkimus 5 op
Osa 2 Palvelujen markkinoinnin suunnittelu 5 op
Osa 3 Krea Creative – Luova suunnittelutyö 5 op

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Päivätoteutus, monimuotototeutus, virtuaalitoteutus, opinnollistaminen
Aiemmin hankittu osaaminen on mahdollista osoittaa näytön avulla

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opiskelija
•tuntee palvelujen markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen kokonaisuuden
•tiedostaa kilpailun ja kysynnän merkityksen suunnittelun perustana
•tunnistaa palvelujen markkinoinnin suunnittelun osat
•osallistuu projektiryhmän toimintaan

Arviointikriteerit - arvosana 3

Opiskelija
•tunnistaa suunnitteluprosessiin liittyvät keskeiset mittarit
•osaa ottaa huomioon kilpailun ja kysynnän suunnittelun lähtökohtina
•osaa hyödyntää pääosin suunnittelun prosessia
•osaa toimia ryhmässä ja perustella mielipiteensä

Arviointikriteerit - arvosana 5

Opiskelija
•osaa suunnitella kokonaisvaltaisesti palvelujen markkinointia
•osaa soveltaa kilpailu- ja kysyntätekijöitä suunnittelun perustana
•osaa ottaa suunnittelussa huomioon kannattavuusnäkökulmat perustellusti
•osaa määrittää suunnitteluprosessiin liittyvät keskeiset mittarit toiminnan arvioimiseksi
•ottaa vastuuta projektityhmän johtamisesta ja työn etenemisestä aktiivisesti

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi perustuu tenttiin 30 % ja projektityöhön 70 %
Molemmat osat on suoritettava hyväksytysti

Oppimateriaalit

Wood, M.B (2017). Essential Guide to Marketing Planning. Pearson.
Kurvinen,J & M.Seppä. (2016): B2B markkinoinnin & myynnin pelikirja – Yritysjohdon opas myyntiin ja markkinointiin.
Gerdt B. & Korkiakoski K., (2016): Ylivoimainen asiakaskokemus. Talentum (oheislukemista)

Siirry alkuun