Service and Marketing PlanningLaajuus (5 cr)
Course unit code: CAM3LH101B
General information
- ECTS credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
Learning objectives
Tavoitteena on perehdyttää osallistujat palvelujen markkinoinnin suunnittelun kokonaisuuteen. Moduulin suoritettuaan opiskelija ymmärtää palvelujen markkinoinnin suunnitteluprosessin sekä osaa suunnitella markkinointia soveltuvia keinoja ja työkaluja käyttäen. Opiskelija osaa ottaa suunnittelussa huomioon liiketaloudelliset kannattavuusnäkökohdat ja soveltuvat mittaustavat.
Contents
Palvelujen markkinoinnin lähtötilanne analyysit
Palvelujen markkinoinnin strategiset valinnat
Markkinoinnin suunnitteluprosessi
Palvelujen markkinoinnin keinot ja painopisteet
Mittaaminen, analytiikka ja aikataulutus
Starting level and linkage with other courses
Suositellaan, että Asiakasosaaja-moduuli on suoritettu.
Opintojakso on osa Markkinointi ja viestintä -suuntautumisen ja Palveluliiketoiminta ja asiakkuudet -suuntautumisen yhteistä runkomoduulia. Runkomoduulin osat ovat
Osa 1 Markkinoinnin ja viestinnän tutkimus 5 op
Osa 2 Palvelujen markkinoinnin suunnittelu 5 op
Osa 3 Krea Creative – Luova suunnittelutyö 5 op
Implementation methods, demonstration and Work&Study
Päivätoteutus, monimuotototeutus, virtuaalitoteutus, opinnollistaminen
Aiemmin hankittu osaaminen on mahdollista osoittaa näytön avulla
Assessment criteria - grade 1
Opiskelija
•tuntee palvelujen markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen kokonaisuuden
•tiedostaa kilpailun ja kysynnän merkityksen suunnittelun perustana
•tunnistaa palvelujen markkinoinnin suunnittelun osat
•osallistuu projektiryhmän toimintaan
Assessment criteria - grade 3
Opiskelija
•tunnistaa suunnitteluprosessiin liittyvät keskeiset mittarit
•osaa ottaa huomioon kilpailun ja kysynnän suunnittelun lähtökohtina
•osaa hyödyntää pääosin suunnittelun prosessia
•osaa toimia ryhmässä ja perustella mielipiteensä
Assessment criteria - grade 5
Opiskelija
•osaa suunnitella kokonaisvaltaisesti palvelujen markkinointia
•osaa soveltaa kilpailu- ja kysyntätekijöitä suunnittelun perustana
•osaa ottaa suunnittelussa huomioon kannattavuusnäkökulmat perustellusti
•osaa määrittää suunnitteluprosessiin liittyvät keskeiset mittarit toiminnan arvioimiseksi
•ottaa vastuuta projektityhmän johtamisesta ja työn etenemisestä aktiivisesti
Assessment criteria, approved/failed
Arviointi perustuu tenttiin 30 % ja projektityöhön 70 %
Molemmat osat on suoritettava hyväksytysti
Learning materials
Wood, M.B (2017). Essential Guide to Marketing Planning. Pearson.
Kurvinen,J & M.Seppä. (2016): B2B markkinoinnin & myynnin pelikirja – Yritysjohdon opas myyntiin ja markkinointiin.
Gerdt B. & Korkiakoski K., (2016): Ylivoimainen asiakaskokemus. Talentum (oheislukemista)