Competitive StrategiesLaajuus (5 cr)

Course unit code: BUS8LH105

General information


ECTS credits
5 cr
Teaching language
Finnish

Learning objectives

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa kilpailu- ja kasvustrategiat muuttuvassa kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija osaa myös arvioida niiden valintaan liittyvät edellytykset ja seuraamukset yrityksen jatkokehityksen ja kasvun kannalta. Opintojaksolla opiskelija perehtyy yritysten geneerisiin strategiavaihtoehtoihin ja osaa kuvata ja soveltaa keinoja kilpailuedun ja asiakasarvon saavuttamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää laaja-alaisesti tietoa yrityksen strategia- ja muutostyössä.

Opintojaksolla opiskelija oppii virtuaalisessa strategiapelissä tulkitsemaan yrityksen tärkeimpiä tulosindikaattoreita. Näiden lisäksi opitaan analysoimaan yrityksen kehitystä ja yksittäisten päätösten vaikutusta yrityksen arvoketjun eri osa-alueilla tuotekehityksessä, tuotannossa, myynnissä ja markkinoinnissa.

Contents

Strategia ja strategian iso kuva

Strategian merkitys yrityksen kasvussa ja kansainvälistymisessä

Geneeriset kilpailustrategiavaihtoehdot ja kasvustrategiat kansainvälisessä toimintaympäristössä
Strategiaprosessin vaiheet
Strategiaprosessiin kuuluvat analysointityökalut
Yrityksen toimintaympäristö ja tulevaisuuden ennakointi
Yrityksen tulosten analysointi
Yrityksen budjetointi ja vuosisuunnitteluprosessi

Starting level and linkage with other courses

On tradenomin tutkinnon myynti ja asiakkuudet -suuntautumisen opintojakso.

Lähtötaso: avainosaamisen opintojaksot suoritettu.

Opintojakson voi suorittaa itsenäisenä kokonaisuutena. Vastuullinen myynnin johtaminen ja Myynnin tietojärjestelmät kuitenkin tukevat tämän opintojakson teemojen opiskelua, ja mikäli nämä ovat opiskelijan opintosuunnitelmassa, suosittelemme niiden suoritusta ensin.

Implementation methods, demonstration and Work&Study

Oppiminen tapahtuu lähiopetuksessa, virtuaalisesti tai monimuotona. Ohjaajat fasilitoivat ryhmiä Cesim simulaatiopelin aikana.

PBL-teemakeskustelut, case-harjoitukset, Cesim-simulaatiopeli strategiasta ja pelin liittyvät tehtävät:

Cesim ryhmissä pelistrategia ja kilpailija-analyysi

Henkilökohtaisesti Cesim päätöksenteon monivalintakoe

Henkilökohtaisesti yrityksen kaupallisiin tulosindikaattoreihin ja arvoketjupäätöksiin liittyvät tehtävät (Cesim).

Lopputentti Moodlessa: monivalintoja ja case-esimerkkeihin liittyviä sovellustehtäviä

Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study”

Assessment criteria - grade 1

Osaa keskeiset strategiaan liittyvät käsitteet ja tulosindikaattorit
Osaa etsiä tietoa toimintaympäristön muutoksiin liittyen
Osaa keskeiset kilpailustrategiavaihtoehdot ja kasvustrategiat
Osaa kilpailu- ja kasvustrategioihin ja niiden analysointiin liittyvät käsitteet

Assessment criteria - grade 3

Osaa analysoida yrityksen kilpailuetua ja mahdollisuuksia erilaisilla markkinoilla
Osaa toimintaympäristön muutokset ja miten niitä hyödynnetään strategian kehittämisessä
Osaa analysoida yrityksen tulosindikaattoreita ja niiden vaikutuksen yrityksen liiketoimintaan
Osaa kilpailustrategian kehittämisen merkityksen ja strategiaprosessin eri vaiheet

Assessment criteria - grade 5

Osaa kehittää yrityksen strategiaa innovatiivisesti ja analysoida strategian toteutettavuutta ja riskejä
Osaa kriittisesti arvioida erilaisia kilpailustrategiavaihtoehtoja
Osaa hyödyntää erilaisia aineistoja tulevaisuuden ennakoimiseksi ja muodostaa näistä mahdollisuuksia yrityksen liiketoiminnan kannalta
Osaa tehdä päätöksiä eri arvoketjun osa-alueilla tuotekehityksessä, tuotannossa, myynnissä ja markkinoinnissa.
Osaa arvioida erinomaisesti kilpailu- ja kasvustrategioiden merkityksen kasvulle ja kansainvälistymiselle

Learning materials

Johnson, Whittington, Scholes Angwin and Regnér: Exploring Strategy – Text and Cases?
Barney, William and Hesterly: Strategic Management and Competitive Advantage?
David & David: Strategic Management – A Competitive Advantage Approach, Concepts and Cases Johnson & Scholes: Exploring Corporate Strategy?

Go back to top of page