ICT Services and PurchasingLaajuus (5 cr)
Course unit code: BIG4TA024
General information
- ECTS credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
Learning objectives
Opintojakson suoritettuaan, opiskelija
• tuntee ICT-palveluhallinnan käytännöt ja referenssimallit
• ymmärtää palveluhallinnan operatiivisen toiminnan periaatteet, laatuvaatimukset ja riskit
• tuntee ICT-hankintaprosessin ja hankintoihin liittyvät menettelyt ja toimintamallit
• ymmärtää ICT-hankintaosaamisen ja -yhteistyön merkityksen yritykselle ja julkishallinnolle
Contents
• ICT-palvelut, palveluhallinta ja –tuotanto
• Palveluhallinnan toimintamallin kehittäminen ja toteuttaminen
• Palveluiden laadun hallinta
• Viitekehysmallit, mm. Cobit ja ITIL
• Teknologiahankintojen strategialähtöinen suunnittelu
• Järjestelmähankinnat, elinkaariajattelu
• Palveluiden hankinta ja hankintamuodot
Starting level and linkage with other courses
Osallistuminen edellyttää opintojakson BIG1TA001 ”Orientaatio ICT ja liiketoiminta” sisällön hallintaa.
Implementation methods, demonstration and Work&Study
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Verkkototeutus TAI
b. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen).
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Opintojaksolla noudatetaan aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamismenettelyä (AHOT) erikseen annettavan ohjeen mukaan.
Assessment criteria - grade 1
Opiskelija
• tuntee osittain ICT-palveluhallinnan käytäntöjä ja referenssimalleja
• ymmärtää osittain palvelutuotannon operatiivisen toiminnan periaatteet, laatuvaatimukset ja riskit
• tuntee jonkin verran ICT-hankintaprosessia ja hankintoihin liittyviä toimintaperiaatteita
• tuntee jonkin verran hankintaprojektin hallintoa, tehtäviä, rooleja ja yleisiä suosituksia
Assessment criteria - grade 3
Opiskelija
• tuntee melko hyvin ICT-palveluhallinnan käytäntöjä ja referenssimalleja
• ymmärtää melko hyvin palvelutuotannon operatiivisen toiminnan periaatteet, laatuvaatimukset ja riskit
• tuntee melko hyvin ICT-hankintaprosessia ja hankintoihin liittyviä toimintaperiaatteita
• tuntee melko hyvin hankintaprojektin hallintoa, tehtäviä, rooleja ja yleisiä suosituksia
Assessment criteria - grade 5
Opiskelija
• tuntee hyvin ICT-palveluhallinnan käytäntöjä ja referenssimalleja
• ymmärtää hyvin palvelutuotannon operatiivisen toiminnan periaatteet, laatuvaatimukset ja riskit
• tuntee hyvin ICT-hankintaprosessia ja hankintoihin liittyviä toimintaperiaatteita
• tuntee hyvin hankintaprojektin hallintoa, tehtäviä, rooleja ja yleisiä suosituksia
Learning materials
Farenden, Peter. ITIL for Dummies. John Wiley & Sons. 2012.
Forselius, Pekka. Onnistunut tietojärjestelmän hankinta. Talentum. 2013.
Opintojaksolla jaettava luentomateriaali
Further information
Työelämäyhteydet
Palvelujen kehittämistä ja hankintoja opiskellaan työelämälähtöisten case-harjoitusten avulla.
Kansainvälisyys
Opitaan kansainvälisesti tunnettuja ja tunnustettuja hyviä käytäntöjä ja standardeja. ICT-palveluita ja hankintoja tarkastellaan myös kansainvälisesti toimivan yrityksen näkökulmasta.
Arviointitavat ja niiden painoarvot
Tentti 40 % (toteutuksesta riippuen)
Harjoitustehtävät 60 %
Oman oppimisen arviointitehtävä ei vaikuta arvosanan muodostukseen. Tehtävä on kaikille opintojaksoille/-
kokonaisuuksille yhteinen ja vastauksia käytetään myös opintojakson/-kokonaisuuden kehittämiseen. Tehtävä tehdään E-lomakkeella